Det omdiskuterade bolaget
VISA BILDTEXT
Systembolaget har under åren tagit till några innovativa grepp för att lära svenskarna mer om vin. I början av 1980-talet införde de smakklockan som på ett lättbegripligt sätt beskriver vinets egenskaper. Bild ur Systembolagets arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

FÖRETAGEN AV: Nils Johan Tjärnlund 2022-07-04

Det omdiskuterade bolaget

Hösten 1955 slopades den kritiserade motboken och svenskarna fick börja köpa alkohol utan ransonering. Ett nytt rikstäckande företag grundades – Systembolaget. Idag är bolaget ett modernt detaljhandelsföretag och tre av fyra svenskar står bakom monopolet. Men vägen dit har kantats av flera dramatiska kriser.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2017 nr 2.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Lagom till att höstlöven föll skrotades den kritiserade mot­boken. Den 1 oktober 1955 slogs 41 lokala system­bolag med sammanlagt 247 butiker på 147 orter samman till ett enda rikstäckande bolag – Nya Systemaktiebolaget. Nu fick man börja handla vin och sprit utan formaliteter och ransonering – och till och med starköl.

En norr­bottning invigde det nya Systemet med att beställa 125 liter brännvin och en halv liter likör (!) på ett bräde.

Det hade länge varit en produkt som endast gick att köpa mot läkares recept på apoteken. De första dagarna var det framför allt stark­öls­försäljningen som orsakade kaos och lagren tömdes på bryggerierna. Den nya frihets­känslan tog sig olika uttryck. En norr­bottning invigde det nya Systemet med att beställa 125 liter brännvin och en halv liter likör (!) på ett bräde.

Ur arkivet: Systembolaget frimärkskampanj

Ändå hade Systembolaget till en början något av en myndighets­stämpel över sig. Butikerna låg ofta i mörka gränder och på bak­gator. Skyltarna var diskreta och i fönstren gjorde man reklam för helt andra varor, som kläder och skor. Försäljningen skedde endast över disk där ”grårockar” med auktoritet och myndig ton kontrollerade kunderna med spärrlistor och ”röda lampan”.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

EN NY DRYCKESKULTUR
Gradvis bestämde sig Systembolagets ledning för en ny strategi. Butikerna skulle dras fram i ljuset och bli en del av de växande städerna och för­orterna. Samtidigt ville man försöka förändra urgamla dryckes­mönster: att få svenskarna att rata brännvinet och i stället välja alkohol­svagare alternativ.

Det handlade om att skapa en helt ny måltids­kultur med en ändrad syn på alkohol som smak­bärare och ackompanjemang till måltiden. För många svenskar var det ett nytt synsätt – ”vin till maten” kände vissa bara till från bio­duken. År 1957 inledde Systembolaget sin omtalade kampanj ”Operation vin” i samband med invigningen av vinbutiken på Apelbergs­gatan i Stockholm. År 1966, efter nästan tio års kampanjande, gick vinet om bränn­vinet som mest sålda dryck på Systembolaget.

För att kunderna skulle kunna göra sig förstådda vid disken skapade Systembolaget en egen fonetisk skrift: Bordeaux Rouge (bårdå ro´sch) och Pinot Chardonnay (pinå´ schardånnä´) är bara två exempel.

För den breda allmänheten var viner något nytt och exotiskt. Franska, spanska och italienska var språk som få behärskade – och än mindre kunde uttala. För att kunderna skulle kunna göra sig förstådda vid disken skapade Systembolaget en egen fonetisk skrift: Bordeaux Rouge (bårdå ro´sch) och Pinot Chardonnay (pinå´ schardånnä´) är bara två exempel.

Systembolaget började också med tiden ge ut egna broschyrer och recept­samlingar, till och med hela kok­böcker. Man tog också till andra innovativa grepp. I början av 1980-talet föddes smak­klockan efter en idé av Systembolagets dåvarande vice vd Jan Thagesson. Tanken var att på ett lättsamt sätt hjälpa kunderna att orientera sig bland tusentals viner, öl och cider­sorter.

Sveriges mest avskydda bok

Smakklockan beskriver karaktären på dryckerna med egenskaper som strävhet, fyllighet, fruktsyra och sötma och är en viktig hjälp framför allt när man ska kombinera dryck och mat. Den har sedan spridit sig även till andra livs­medel, som bröd och kaffe.

1966 gick försäljningen av vin om brännvinet på Systembolaget. Sedan dess har vin till maten blivit vanligare i svenska hem. Bild ur Systembolagets arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

UTMANADE MONOPOLET
Systembolagets moderna historia innehåller flera viktiga händelser. Särskilt tiden från 1990-talets början till 2000 talets början blev en stormig period. En avgörande fråga för svensk alkohol­politik dominerade: Sveriges EU-inträde. Frågan var om Systembolaget skulle överleva.

En prioriterad fråga blev att öka servicen och förbättra upplevelsen för kunderna. Den första butiken för själv­betjäning invigdes i Filipstad 1991 och lockade nyfikna i chartrade bussar. Att själv få botanisera bland hyllorna var en revolution. EU-kommissionen kom på studie­besök och i intensiva förhandlingar slogs fast att Systembolagets detalj­handels­monopol var förenligt med ett EU-medlemskap.

Åren med den omstridda motboken

Men stora förändringar väntade ändå. En helt ny alkohollag, anpassad till EU, började gälla. Systembolaget förlorade ensam­rätten på försäljning till restauranger, och statliga grossisten Vin & Spritcentralen förlorade sitt monopol på import, export och tillverkning av alkohol. För Systembolaget innebar det stora organisatoriska förändringar med en helt ny inköps­organisation för alla inköp till butikerna. Nu ökade antalet leverantörer från en enda till 115 över en natt.

En annan kris fick stort mediegenomslag: ICA-handlaren Harry Franzén började sälja vin i sin butik samma dag som Sverige gick med i EU, nyårsdagen 1995. Han utmanade därmed Systembolagets ensamrätt. Som väntat blev Franzén åtalad för brott mot alkohol­lagen, och över­klagade till EG-domstolen, som rättsligt nu hade att pröva det svenska alkohol­monopolet.

Ur arkivet: Bolaget ville få svenskarna att dricka vin

För Systembolaget följde en orolig tid och det dröjde flera år innan domen föll. Morgonen den 23 oktober 1997 var stämningen nervös på bolagets huvud­kontor vid Kungsträdgård­sgatan. Minuterna segade sig fram, men klockan 10.07 vaknade faxen på informations­avdelningen till liv och spottade ur sig domen från Bryssel, sida för sida.

Systembolagets vd Gabriel Romanus satte sig genast ner vid en skrivmaskin modell äldre och knackade fram ett första meddelande till personalen: ”Systembolaget får behålla detalj­handel­smonopolet. Det är vad vi har hoppats och trott på…”

I det långa loppet fick domen olika effekter. Bland annat gav den extra energi till moderniserings­arbetet av Systembolaget med ökat fokus på service och tillgänglighet för kunderna, som till exempel lördags­öppna butiker och försök med online­handel. Och Franzén? Ja, han fick betala 1 800 kronor i böter.

Utmaningen av monopolet under 1990-talet ledde i förlängningen till bättre service och ökad tillgänglighet för kunderna. Bild ur Systembolagets arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

MUTHÄRVA
Några år senare kom nästa stora utmaning för Systembolaget. I maj 2003 lämnade Systembolaget in en polis­anmälan – mot sig själva. En intern utredning hade avslöjat misstankar om att butiks­chefer blivit mutade av leverantörer. Efter två års polis­utredning åtalades totalt 92 personer för mut­brott. Ett stort antal av dem var eller hade varit anställda på Systembolaget. I en mängd olika rätte­gångar fälldes både anställda och vin­importörer, och 78 medarbetare fick sparken från Systembolaget.

Denna värsta kris i Systembolagets historia, vändes till något positivt och blev avstamp till en förnyelse­process inom företaget, en vänd­punkt som idag lett fram till att Systembolaget rankas som Sveriges bästa service­företag sett till alla branscher.

Ut ur brännvins-dimman

Emellanåt ventileras kritik mot Systembolaget, men inte med samma intensitet som på 1990-talet. I själva verket har stödet för Systembolaget växt och idag står tre av fyra svenskar bakom monopolet. Stödet kan delvis förklaras med att kunderna blir nöjdare, inte bara med service och sortiment utan även med hur Systembolaget tar sitt samhälls­ansvar.

Här finns en nära relation till kunderna i en sorts folk­rörelse­ambition, vars rötter djupast återfinns i den långa historiska tradition som sträcker sig ända tillbaka till de första nykterhets­föreningarna i Sverige på 1830- och 40-talen.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.