På 1960-talet dödades över ett tusen personer varje år i den svenska trafiken. Som ett motdrag grundades Bilprovningen.
Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2023 nr 3.
Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!
På 1960-talet dödades över ett tusen personer varje år i den svenska trafiken. Som ett motdrag grundades Bilprovningen.
Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2023 nr 3.
Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!
Sedan starten 1963 har långt över 200 miljoner personbilar passerat besiktningen. Det är få svenskar som inte någon gång har kommit i kontakt med Bilprovningen.
Idén till en obligatorisk fordonskontroll i Sverige föddes egentligen redan före första världskriget, och under en period fanns krav på besiktning av bilar i enskild trafik åtminstone vart tredje år. Men reglerna slopades 1923.
Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.
Åren efter andra världskriget växte bilismen sedan snabbt, särskilt när bilimporten släpptes fri i början av 1950-talet: bilen sågs som en frihetssymbol. Vägnätet nätet rustades upp, och i innerstäderna ersattes äldre bebyggelse av parkeringsplatser och breddade gator.
Men de nya vanorna orsakade också en dramatisk ökning av trafikolyckorna. 1951 var antalet dödade och skadade nära 12 000 personer, tio år senare hade siffran stigit till nära 23 000. Det var alarmerande.
AB Svensk Bilprovning, bildades med staten som huvudägare och med motorbranschen, motororganisationer, organisationer inom yrkesmässig trafik och bilförsäkringsföretag som delägare.
Från politiskt håll kom flera förslag om en regelbunden fordonskontroll. En av de främsta pådrivarna var kommunikationsminister Gösta Skoglund. Men det var en het potatis. Allmänheten och pressen såg på reformen med missnöje.
Och statsminister Tage Erlander kände oro inför väljarnas dom i det kommande valet. Beslutet fattades så av riksdagen hösten 1963. Ett aktiebolag, AB Svensk Bilprovning, bildades med staten som huvudägare och med motorbranschen, motororganisationer, organisationer inom yrkesmässig trafik och bilförsäkringsföretag som delägare.
Läs också: Marmorhallens konung
Verksamheten skulle drivas utan vinstsyfte och bekostas av avgifter. Ett aktiebolag med myndighetsuppgifter var en nyhet i svensk statsförvaltning. Det var uteslutet att ge själva företaget myndighetsansvar. Lösningen blev att de enskilda besiktningsmännen utövade myndighetsfunktionen, som exempelvis att besluta om körförbud och ombesiktning.
KRISANDE START
Redan sommaren därpå skulle en provverksamhet vara igång. Den utnämnde vd:n anlitade dyra konsulter, men veckor och månader gick. I februari 1964 slog revisorerna larm. Två tredjedelar av aktiekapitalet på en miljon var redan förbrukat och Bilprovningen var nära likvidation.
En ny vd utsågs, Alexej Pellijeff, som stod inför en gigantisk uppgift att reda upp det ekonomiska haveriet. Han och personalen lyckades på mindre än ett år bygga upp en landsomfattande verksamhet med över 100 stationer. Redan den 1 juli 1964 kom verksamheten igång på sju orter: Stockholm, Kalmar, Oskarshamn, Västervik, Helsingborg, Arvika och Söderhamn.
Att inställa sig hos Bilprovningen blev lika allvarligt, kanske allvarligare, än att gå till doktorn. Det finns berättelser om bilägare som inte kunde sova natten innan.
Under sommaren 1964 fick även Arbetsförmedlingen jobba hårt. 300 bilprovare, 150 kontorister samt cirka 140 besiktningsmän och chefer för de olika stationerna skulle rekryteras inför införandet av den obligatoriska kontrollbesiktningen som infördes den 1 januari 1965.
Att inställa sig hos Bilprovningen blev lika allvarligt, kanske allvarligare, än att gå till doktorn. Det finns berättelser om bilägare som inte kunde sova natten innan. Man insåg att det var nödvändigt att besiktiga bilen, men man gjorde det med frustration och skräckblandad förtjusning. Talande är att över 100 000 fler bilar än normalt skrotades just åren 1964 och 1965.
Samtidigt skedde en rekordförsäljning av nya bilar. Goda tider? Förklaringen är snarare bilägare som oroade sig för besöket och skrotade sin gamla kärra i förväg. Tillkomsten av Bilprovningen medförde alltså en förnyelse av bilparken.
1964 blev det dittills svartaste trafikolycksfallsåret. Därefter skedde ett trendbrott trots växande bilism. Rostskador var ett av de vanligaste problemen som påtalades i besiktningen. Bara strålkastare och färdbroms hade högre underkännandefrekvens. Det ställde krav på kunskap och erfarenhet att upptäcka dolda skador med den lilla rosthammaren.
Gradvis tillkom fler moment i besiktningsprotokollet. Redan i slutet av 1960-talet infördes de första miljökraven. Erfarenheter från USA visade på ökade hälsoproblem och smog. Bilprovningen började kontrollera koldioxidhalten i avgaserna vid tomgång och 1989 införde Sverige krav på katalysatorer.
POLITISK DIMENSION OCH DIGITALISERING
Alexej Pellijeff var Bilprovningens ansikte utåt som vd i mer än 20 år, fram till sin pensionering 1985. Som tidigare vd för Svenska Omnibusägarförbundet hade han kontakter inom transportvärlden, och med en bakgrund inom statliga utredningar kände han sig även hemma inom departement och förvaltning.
Läs också: Bilturismen blev ett folkhem på hjul
Ännu närmare band till den politiska sfären fick Bilprovningen från 1980-talets mitt och fram till millennieskiftet. Bland vd:ar märks förre justitieministern Ove Rainer, socialdemokraten Kurt Hugosson och kristdemokraten Per Egon Johansson, och som styrelseordförande verkade bland andra moderaten Görel Bohlin, LO-ordföranden Stig Malm och förre centerledaren Olof Johansson. På våren 2001 tillsattes Magnus Ehrenstråhle som ny vd. Han kom från en rad uppdrag inom industrin.
På bara några år hade Bilprovningens goda ekonomi nämligen urholkats för att täcka olika framtidsprojekt och upplupna förluster. Dessutom fanns ett jättelikt behov av att rusta upp testanläggningarna. Nu sågs organisationen över, antalet distrikt minskades och ledningsgruppen byttes ut. Samtidigt rustade Bilprovningen för nya tider genom tidiga satsningar på it-system.
Det klassiska kontrollmärket, som hade funnits redan från starten 1963, togs bort den 1 januari 2010. Kontrollmärket var ett hjälpmedel för trafikpolisen när de stoppade fordon och gjorde flygande besiktningar. Med den nya datatekniken hade polisen tillgång till fordonsregistret dygnet runt och systemet med kontrollmärken hade tjänat ut sitt syfte.
MONOPOLET FÖRSVANN
Den 9 juli 2009 beslutade regeringen att bilprovningens monopol på fordonsbesiktning skulle avskaffas. Sverige var ett av de sista länderna i Europa som fortfarande hade monopol på bilbesiktning.
Från den 1 juli 2010 kunde privata företag utföra kontrollbesiktningar. Men två år efter avregleringen var det för få aktörer på marknaden för att kunderna skulle kunna göra ett aktivt val. Även om marknaden officiellt öppnats upp för nya aktörer så var det svårt att komma in på den eftersom Svensk Bilprovning fortfarande ägde alla bilprovningsstationer.
Den 9 juli 2009 beslutade regeringen att bilprovningens monopol på fordonsbesiktning skulle avskaffas. Sverige var ett av de sista länderna i Europa som fortfarande hade monopol på bilbesiktning.
Den 1 mars 2012 delades Bilprovningens stationsnät upp i tre delar: nordöstra gruppen med bland annat Stockholm och Mälardalen, sydvästra gruppen med stationer i bland annat Göteborg och Malmö samt den rikstäckande gruppen med ansvar för bilbesiktningen i glesbygd. Den nordöstra och den sydvästra gruppen överfördes till två nybildade dotterbolag: Besiktningskluster 1 AB och Besiktningskluster 2 AB.
Företaget Opus bilprovning AB köpte Besiktningskluster 1 AB, som innefattade den nordöstra delen av bilprovningsverksamheten. Opus hade tidigare levererat kontrollutrustning för fordonsbesiktningar till Bilprovningen.
Läs också: När bilen kom till Sverige
I mars 2013 avyttrades även Besiktningskluster 2 AB och blev till Besikta Bilprovning. Marknaden delades i princip upp mellan tre stora aktörer: Svensk Bilprovning med 35 procent av marknaden, Opus med 30 procent, Besikta med 28 procent och några mindre företag inom de övriga sju procenten. En rapport från Transportstyrelsen 2013 visade att landsbygden inte hade drabbats negativt av avregleringen, men den största konkurrensen om kunderna fanns i storstäderna.
POSITIVARE BILD
2017 började en realityserie på Tv3, ”Bilprovningen”. Under tre säsonger fick tittarna följa personalen på stationen i Tidaholm och några andra orter.
Sedan 2019 är Andreas Myhrman vd för Bilprovningen. Den 1 juni 2023 inleddes ett helt nytt kapitel i Bilprovningens historia när Svensk Maskinprovning (SMP) AB förvärvades. SMP utför miljökontroller, CE-märkning av maskiner, produktcertifieringar och besiktigar alla typer av entreprenadmaskiner, lyftanordningar, portar, hissar och tryckkärl.
Radio CfN #27 Infrastrukturens historiska arv – en framtidsresurs?
På den ”vanliga” Bilprovningen fortgår besiktningarna som tidigare. Varje år genomförs cirka 1,3 miljoner kontrollbesiktningar. En ökad användning av elbilar och ett större fokus på miljöfrågor har dock till viss del förändrat arbetet för besiktningsteknikerna.
I dag har även kunderna en bättre förståelse för nyttan med Bilprovningen. Numera blir många bilägare tacksamma för de nedslag och påpekanden som de får.
Text: Nils Johan Tjärnlund och Jenny Stendahl.
Nils Johan Tjärnlund är författare och vetenskapsjournalist. Jenny Stendahl är arkivarie hos Centrum för Näringslivshistoria. Artikeln är en omarbetad version av en artikel som publicerades i Företagsminnen nr 5, 2013.