Arvid Nordquist affärsidé var att saluföra varor med kvalitet samtidigt som han och personalen uppträdde med kvalitet. Själv var han alltid välklädd och samtliga manliga butiksbiträden i Nordquists butik uppmanades bära mörk kostym och vit skjorta. Butiken var även den lika prydlig som han själv. Här kunderna njuta av doften av päron och äpplen från parisiska spaljéer, förnämt förpackade i bomull.

Välklädda butiksbiträden i Arvid Nordquists första butik. Bild från Arvid Nordquists historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Priserna var dock humana: Kaffet kostade 70 öre per kilo, bruna bönor 15 öre och såpa 18 öre medan smöret kostade hela 95 öre per kilo. Hyran för lokalen låg på 80 kronor i månaden – i dagens penningvärde cirka 5000 kronor.

År 1892 hade butiken blivit för liten och Arvid Nordquist flyttade sin butik till hörnet Karlavägen och Sturegatan.

Läs mer på anhistoria.se