Ingenjör Lindmarks uppgång och fall
VISA BILDTEXT
Katarinahissen 1896. Bild CC Wikimedia Commons.

FÖRETAGEN AV: Bodil Hasselgren 2025-06-17

Ingenjör Lindmarks uppgång och fall

”– Gör er icke besvär med backarne! Jag ska låta er sväfva upp för dem utan att ni behöfva göra er den allra ringaste möda. Jag skall hissa upp er.” Mannen bakom orden var ingenjören Knut Lindmark, skaparen av Katarinahissen vars liv gick från höga höjder till djupaste avgrund.

Knut Lindmark var ingenjören som i företaget Mosebacke Gångbro­aktiebolag skapade Katarina­hissen som öppnade 1883 och som än i dag är ett beständigt land­märke vid det så omsusade Slussen i Stockholm.

Född och uppvuxen i Östergötland erhöll Lindmark sin ingenjörs­examen från Högre artilleri­läro­verket i Stockholm. Sverige under den här tiden var dock inte en lätt plats att göra sin lycka och Lindmark flyttade till Argentina, där han stannade i nio år.

Knut Lindmark (1838-1892).

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

År 1876 kommer Lindmark tillbaka till huvud­staden där han la fram sin idé om för­bättringar för fram­komligheten på söders höjder till stads­full­mäktige. År 1881 god­kändes förslaget med den nya gång­bron med hiss, eller elevator som det då kallades.

Under det första året åkte nästan 1,7 miljoner människor Katarina­hissen.

Vid öppnandet den 19 mars 1883 väckte konstruktionen stor upp­märksamhet och succén var ett faktum. Anledningen var förmodligen att att priserna för en tur i hissen var över­komliga för en stor del av stockholmarna; en uppfärd kostade 5 öre, och en färd ned 3 öre. Under det första året åkte nästan 1,7 miljoner människor Katarina­hissen.

Efter fram­gången med Katarina­hissen togs sig Lindmark på Brunke­bergs­åsen – ett stort kommunikations­hinder i då­tidens Stockholm. Hans lösning blev att bygga en tunnel men en porös berg­grund skapade stora problem och när tunneln vara klar 1886 hade kostnaderna skjutit i höjden och Lindmark hade inte gjort några pengar på projektet.

Läs också: Bygga och återuppbygga

Lindmark fortsatte dock sin karriär som till­för­ordnad chef på Motala Verkstad som dock gick i konkurs kort tid efter på grund av en industri­kris och Lindmark styrde kosan tillbaka till Stockholm och Lång­holmen. Här grundar han Lång­holmens Warf och Mekanisk Werkstad Knut Lindmark för konstruerandet av ång­fartyg.

Dock hade inte Lindmark turen med sig och 1891 gick även detta bolag i konkurs. Detta ledde till att Lindmark, och flera av hans släktingar som hade investerat i bolaget, var ruinerade. Detta ledde, förståeligt nog, till en personlig kris och den 17 augusti finner man Knut Lind­marks döda kropp utanför varvet på Lång­holmen. Med ett skott i huvudet hade han slutat sitt liv.

Platsen: lämningar av filmborgen

Katarinahissen och Stora Glasbruksgatan från Brunnsbacken. 1896-1896 FOTOGRAF: Okänd. Stockholms stads byggnadskontor. Stadsmuseet i Stockholm.

Bolagsordning för Mosebacke Gångbroaktiebolag från 1881. Bild ur Mosebacke Gångbroaktiebolags arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.