Den var epokgörande. Men det går inte att komma ifrån att den ändå ser ut som en ovanligt stor, inte särskilt ren, kaffeburk av plåt. Den första kommersiellt framgångsrika svenska dammsugaren Lux I försvarar sin plats i svensk ekonomisk historia med andra medel än sin design.

– 2012 lyckades jag med att få till stånd ett dammsugarens hundraårsjubileum, berättar arkivarien Anders Gidlöf. Den här apparaten fungerade fortfarande, och vi kunde jämföra sugkraften med dagens modeller. Det var extra roligt för mig eftersom jag jobbat med Electrolux arkiv, föremål och historia sedan 2008, och nu kunde se hur det äldsta föremålet i företagets arkiv hos oss fick liv igen!

AB Lux har idag nämligen blivit Electrolux, och namnet står inte bara för hushållsmaskiner av skilda slag, utan även för den marknadsförings- och försäljningskanal som entreprenören och industrimannen Axel Wenner-Gren utvecklade. ”Dammsugarförsäljare” har blivit ett begrepp som alla förstår. Vad färre tänker på är att hemförsäljningen även skapade en direktkanal för kundernas åsikter tillbaka till tillverkaren, utan hindrande mellanhänder.

– Modellen tillverkades från och med 1912-13 av AB Lux, med motorn från AB Elektromekaniska, den vägde 20 kg och var flyttbar med viss svårighet. Sedan såldes den av Axel Wenner-Gren, från 1915, genom Svenska Elektron AB. Priset var 400 kr; den var alltså ganska dyr. Därför är det inte förvånande att de flesta kunderna var industrier, större kontor, myndigheter och teatrar, avslutar Anders Gidlöf.