Tips! 120 år med elbilen på Tekniska museet
VISA BILDTEXT
Jungnerackumulatorn marknadsfördes från 1910-talets början under namnet Nife efter grundämnesbetäckningarna för nickel och järn - trots att den aktiva metallkombinationen vid denna tid ändrats till nickel-kadmium. Bilden visar två tvåcelliga batterier i tidigt utförande, monterat i en låda av trä. Batteriet skänktes till Tekniska museet av Jungnerbolaget 1932.

PRYLARNA AV: Anders Houltz 2020-08-24

Tips! 120 år med elbilen på Tekniska museet

Tekniska museet uppmärksammar elfordonens 120 år av utveckling i Sverige med en ny utställning.

Bland de exponerade dyrgriparna finns en Detroit Electric från 1915 som ägts av bankdirektör Knut Agaton Wallenberg, ASEA:s ellastbil från andra världskriget och uppfinnaren Björn Örtenheims televerksorange, trehjuliga elbilsmoped från 1982. Hela utställningen inleds med snillet Waldemar Jungners laddningsbara alkaliska batteri, patenterat redan 1899. Se utställningen på Tekniska museet fram till den 31 augusti.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.