UR Samtiden: Businessen bakom Vasaloppet

NÄRINGSLIVET AV: Margarita Feldman 2021-10-01

UR Samtiden: Businessen bakom Vasaloppet

Redan det första Vasaloppet var beroende av sponsring och sedan dessa har samarbeten med företag varit en självklar del av loppets historia. Karin Jansson Myhr, redaktör vid Centrum för Näringslivshistoria, berättar vad som kännetecknar lyckad sponsring.

Utan sponsring inget Vasalopp. Redan det första Vasaloppet var beroende av sponsring och sedan dessa har samarbeten med företag varit en självklar del av loppets historia. Det kan gälla soppa, chokladbollar, tidtagning, nummerlappsreklam och namngivning av lopp. Karin Jansson Myhr, redaktör vid Centrum för Näringslivshistoria, berättar vad som kännetecknar lyckad sponsring.

SE HELA FÖREDRAGET HÄR:

UR Samtiden - Berättelser ur svensk näringslivshistoria

Lyssna på våra medarbetare Anders Sjöman, Karin Jansson Myhr, Anders Houltz, Jenny Stendahl, Sara Johansson, Bartosz Petryk, Margarita Feldman, Anna Zeuthen, Krister Hillerud och Benito Peix Geldart som berättar om banbrytande företag, spännande händelser och unika föremål från den svenska näringslivshistorien på UR Samtiden.

Inspelat den 19 maj 2021 på Centrum för Näringslivshistoria. Hela serien kommer att sändas på Kunskapskanalen hösten 2021 men finns redan nu att se på UR Play.

Se hela serien här