I en ny artikelserie om tre delar på Dagens Nyheter motor berättar Crister Gerlach om Volvos tre första år. Grundarna bakom Volvo; Assar Gabrielsson och Gustaf Larson arbetade båda två på kullager tillverkaren SKF i Göteborg under slutet av 1910-talet. Gabrielsson var civiliekonom och Larson civilingenjör.

Historien om Volvos födelse tar sin början midsommarafton 1924 på Urbans Konditori i Stockholm. Här träffas de två efter att under flera år varit åtskilda – Gabrielsson som chef för SKF i Frankrike och Larson som anställda vid ett plåtslageri, Galco, i Stockholm. På konditoriet berättade Gabrielsson att han tyckte de två skulle starta tillverkning av personbilar på uppdrag av SKF – trots att flera försökt och misslyckats.

Läs första delen i Crister Gerlachs artikelserie om Volvo på DN Motor

Samma sommar börjar Larson att skissa på en personbil på sin fritid och tog bland annat hjälp av den unga ingenjören Jan G Smith som tidigare arbetat på ett flertal bilfabriker i USA. Larsons skisser och Gabrielssons övertalningsförmåga fick SKF att öppna plånboken och bekosta byggandet av en fabrik i Torslanda utanför Göteborg  och uppstarten av tillverkningen. Det nya företaget blev ett dotterbolag till SKF, där Gabriellson blev direktör och Larson teknisk chef.

Till en början använde Larson och Gabrielsson namnet Larson och förkortningen GL för den nya bilen. Det var svenskklingande och lätt att komma ihåg. När SKF blev huvud­ägare i det nya företaget så hade de dock synpunkter på vad bilen skulle heta, och i sitt arkiv hittade man ett registrerat firmanamn som legat bortglömt ­sedan år 1915 – Volvo.