Världens längsta reklamsåpa
VISA BILDTEXT
ICA-såpans ensemble år 2021. Fotograf: Peter Gehrke. Källa: ICA AB.

FÖRETAGEN AV: Eva Häggmark 2021-11-24

Världens längsta reklamsåpa

Den 29 november 2001 var det premiär för ICAs serie reklamfilmer ”ICA-såpan”. Det var tänkt att det skulle bli fem avsnitt. Tjugo år senare har det producerats hundratals filmer, och redan 2007 hamnade tv-reklamen i Guinness rekordbok som den längsta reklamsåpan någonsin.

En variant av artikeln publicerades på sajten ica-historien.se

Varje film är uppbyggd som en cirka 30 sekunder lång sketch och utspelar sig i en fiktiv matbutik där man på olika sätt visar upp veckans billiga varor. Handlingen kretsar oftast kring handlaren och tre olika butiksanställda. Handlaren Stig har fått sällskap av Stina, idag spelas de av Björn Kjellman och Suzanne Reuter. Idag är det bara karaktären Ulf, spelad av Paul Tilly, som har varit med ända från starten medan resten av karaktärerna har dykt upp eller bytts ut under årens lopp.

Handlaren i huvudrollen

En enormt populär karaktär i såpan är praktikanten Jerry som har Downs syndrom. Han spelas av Mats Melin och dök upp i såpan i slutet av 2009. Han lämnade såpan i februari 2012 men återvände som caddie i ett avsnitt i augusti 2012, och sedan 2013 är han åter med i ensemblen.

Varannan vecka, direkt i mejlen.

Många kända personer har även dykt upp under årens lopp och spelat sig själva, till exempel Gudrun Schyman, Barbro ”Lill-Babs” Svensson, Bert Karlsson och Jamie Oliver.

Filmerna spelas in i Gustavsberg, fem gånger om året – tre gånger på våren och två på hösten – och varje film tar cirka två dagar att spela in.

BLINKNING TILL POPULÄRKULTUR
I sann postmodern anda gör serien blinkningar till andra populärkulturella fenomen, till exempel tv-serier som Vem vill bli miljonär, Robinson, filmer som Full Metal Jacket, man kör lägereldsallsång i butiken med Europes gamla dänga Carrie och så vidare.

Filmerna spelas in i Gustavsberg, fem gånger om året – tre gånger på våren och två på hösten – och varje film tar cirka två dagar att spela in. Den allra första filmen handlade om att butikens personal byggt en julpyramid av veckans kampanjvaror, något som chefen inte alls uppskattade.

PRIS FÖR LÅNGSIKTIG VARUMÄRKESVÅRD
2011 fick ICA utmärkelsen Långsiktig varumärkesvård i reklamtävlingen 100-wattaren. I juryns motivering stod det bland annat: ”Gång på gång lyckas man överraska med nya infallsvinklar utifrån ett och samma kreativa koncept; ett koncept som klarar av att följa säsonger, fånga upp aktuella händelser och som till och med får oss att fundera lite extra över vad det är för slags fördomar vi bär med oss genom livet.”

Det var andra gången som ICA fick pris för långsiktig varumärkesvård. Första gången var 2004. Serien har under årens lopp blivit belönat med Guldägget och andra prestigefulla utmärkelser.

ICAnders succé