Många kända personer har även dykt upp under årens lopp och spelat sig själva, till exempel Gudrun Schyman, Barbro ”Lill-Babs” Svensson, Bert Karlsson och Jamie Oliver.
Filmerna spelas in i Gustavsberg, fem gånger om året – tre gånger på våren och två på hösten – och varje film tar cirka två dagar att spela in.
BLINKNING TILL POPULÄRKULTUR
I sann postmodern anda gör serien blinkningar till andra populärkulturella fenomen, till exempel tv-serier som Vem vill bli miljonär, Robinson, filmer som Full Metal Jacket, man kör lägereldsallsång i butiken med Europes gamla dänga Carrie och så vidare.
Filmerna spelas in i Gustavsberg, fem gånger om året – tre gånger på våren och två på hösten – och varje film tar cirka två dagar att spela in. Den allra första filmen handlade om att butikens personal byggt en julpyramid av veckans kampanjvaror, något som chefen inte alls uppskattade.
PRIS FÖR LÅNGSIKTIG VARUMÄRKESVÅRD
2011 fick ICA utmärkelsen Långsiktig varumärkesvård i reklamtävlingen 100-wattaren. I juryns motivering stod det bland annat: ”Gång på gång lyckas man överraska med nya infallsvinklar utifrån ett och samma kreativa koncept; ett koncept som klarar av att följa säsonger, fånga upp aktuella händelser och som till och med får oss att fundera lite extra över vad det är för slags fördomar vi bär med oss genom livet.”
Det var andra gången som ICA fick pris för långsiktig varumärkesvård. Första gången var 2004. Serien har under årens lopp blivit belönat med Guldägget och andra prestigefulla utmärkelser.
ICAnders succé