SvD Näringslivs Tomas Augustsson tittar närmare på Saabs stridsflygsmodeller från 1937 fram till idag. Saab 17  ett lätt bomb- och spaningsflygplan som började tillverkas redan 1939 med hjälp av amerikanska konstruktörer. De blev dock hemkallade vid kriggstarten men Saab 17 tillverkades fram till 1944 i fyra varianter. Därefter följde Saab 19 och Saab 21 med mindre förändringar. Saab 21 R som testflögs 1947 var den första med jetmotor.

År 1948 premiärflygs Flygande tunnan – eller Saab 29 som den egentlige hette – det lätt rundade planet som kom att bli en viktig milstolpe för den svenska flygbranschen. Det var skapat för jetdrift redan från början och planet byggdes i 661 exemplar, vilket också bidrog till att svenska flygvapnet blev ett av de största i Europa räknat i antal plan. ”Tunnans” vingar var bakåtsvepta och pilformade en tysk uppfinning som Saab via kontakter i Schweiz lyckades komma över.

Flygande Tunnan är den modell som Saab byggt flest av och när produktionen var som mest intensiv, 1954, kom det ut ett plan om dagen från fabriken i Linköping.

Sedan dess har Lansen, Draken och Viggen följt varandra. Den senaste modellen Gripen – flögs för första gången 1988 och har tillverkats i 300 exemplar till främsta svensk försvarsindustri. Gripen finns i flera olika versioner och den senaste lanserades förra året.