Anledningen var krasst ekonomisk. Att börja sälja glass skulle vara ett sätt att få avsättning för det överskott av mjölkfett Mjölkcentralen hade. Ur det perspektivet skulle glassproduktion bli en lönsam affär även utan en försäljningssuccé.

Fast svenskarna var mer sugna på glass än tidigare. Drygt fyra miljoner människor hade besökt Stockholmsutställningen som hölls på Djurgården 1930, det var här funktionalismen lanserades i Sverige – stilen som inredde och byggde folkhemmet. Men även glasspinnen introducerades på utställningen. Och det var början till genombrottet för glass som sommarsvalkare och efterrättsfavorit i samma folkhem.

Reklambild för Puck gräddglass 1935. Bild ur Unilvevers historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria
Reklambild för Puck gräddglass 1935. Bild ur Unilevers historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Sortimentet bestod av lösglass, dessertglass, bägare, block i choklad och runda glasspinnar som hade vaniljsmak och både fanns med chokladöverdrag och utan. En stång lanserades också – den kom under GB-tiden att bli döpt till Puckstång. Smaken var avancerad: cocktailsmak med körsbär.

Den 23 mars 1935 såldes de allra första Puckglassarna på utställningen ”Vårt dagliga bröd” på Sveavägen i Stockholm.

Läs mer om Puck på unileverhistoria.se