När idén om att lansera glass fördes fram och godkändes på ett av Mjölkcentralens styrelsemöten 1934 var det ingen som trodde att glass skulle gå att sälja i det kalla Sverige. Redan året därpå lanserades dock glassen Puck.
FÖRETAGEN AV: Bodil Hasselgren 2016-03-24
Puck – Sveriges första glasspinne
DELA
Anledningen var krasst ekonomisk. Att börja sälja glass skulle vara ett sätt att få avsättning för det överskott av mjölkfett Mjölkcentralen hade. Ur det perspektivet skulle glassproduktion bli en lönsam affär även utan en försäljningssuccé.
Fast svenskarna var mer sugna på glass än tidigare. Drygt fyra miljoner människor hade besökt Stockholmsutställningen som hölls på Djurgården 1930, det var här funktionalismen lanserades i Sverige – stilen som inredde och byggde folkhemmet. Men även glasspinnen introducerades på utställningen. Och det var början till genombrottet för glass som sommarsvalkare och efterrättsfavorit i samma folkhem.
Sortimentet bestod av lösglass, dessertglass, bägare, block i choklad och runda glasspinnar som hade vaniljsmak och både fanns med chokladöverdrag och utan. En stång lanserades också – den kom under GB-tiden att bli döpt till Puckstång. Smaken var avancerad: cocktailsmak med körsbär.
Den 23 mars 1935 såldes de allra första Puckglassarna på utställningen ”Vårt dagliga bröd” på Sveavägen i Stockholm.