När mejeriernas lobbyorganisation, föreningen Mjölkpropagandan, bildades 1923 började budskapet om mjölken som hälsokostprodukt verkligen började trummas in i det svenska folkets medvetande.
FÖRETAGEN AV: Edward Blom 2016-06-03
Mjölkpropaganda
DELA
Föreningen ordnade informationsträffar, föredrag, filmvisningar, mjölkdagar och mjölkveckor. Mjölk har alltid ansetts som stärkande för barn och sjuka. I ystad form har den genom alla tider varit ett livsviktigt livsmedel som har förhindrat undernäring, särskilt vintertid.
På bilden syns några barn under Mjölkpropagandans Mjölkvecka i Nyköping i maj 1950. Barnen, och deras föräldrar, var självklara målgrupper för Mjölkpropagandans förkunnelser, och flera av kampanjerna fick stor genomslagskraft.
Text och bild kommer från boken ”Ögonblicket – 52 händelser ur Företagsminnen” av Edward Blom och Margarita Feldman som gavs ut av Centrum för Näringslivshistoria 2012. Vill du ha ditt eget ex? Beställ det här!