En modegigant har gått ur tiden, 85 år gammal. Karl Lagerfeld var mest känd som långvarig chefsdesigner för modehuset Chanel, för sin ikoniska profil och sin frispråkighet.
Chic is a kind of mayonnaise, either it tastes, or it doesn’t.
En modegigant har gått ur tiden, 85 år gammal. Karl Lagerfeld var mest känd som långvarig chefsdesigner för modehuset Chanel, för sin ikoniska profil och sin frispråkighet.
Chic is a kind of mayonnaise, either it tastes, or it doesn’t.
För den breda allmänheten blev Karl Lagerfeld tillgänglig i och med den designerkollektion som han gjorde 2004 med svenska modejätten H&M. Det var första gången som H&M samarbetade med en känd designer och under märket ”Karl Lagerfeld for H&M” släpptes ett trettiotal plagg. Butikerna rusades och det mesta såldes slut på någon timme.
Lagerfeld banade på många sätt vägen för demokratiseringen av high fashion-mode. Plötsligt fanns mode som låg långt utanför H&M:s billighetsram i affärerna, samtidigt som de ändå var billigare än att köpa från de stora modehusen själv. H&Ms designsamarbeten har efter detta blivit en årligt förekommande företeelse, där andra stora namn som Versace, Lanvin och Stella McCartney blandats med mindre kända modeikoner som Comme des Garçons och Victor & Rolf.
Karl Lagerfelds samarbete med H&M finns arkiverat hos oss på Centrum för Näringslivshistoria, i H&Ms företagsarkiv som vi sköter åt klädjätten.
Margareta van den Bosch, som var H&Ms chefsdesigner under lång tid och som drev igång H&Ms designersamarbeten, pratade om Lagerfeld på vår History Marketing Summit 2016. Här kan du se den filmen:
Gustav Svensson, arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria och ansvarig för H&M arkivet hos oss, berättade även han om designsamarbetena under sitt H&M-föredrag på Näringsfrihetens dag 2018. Hans presentation kan du se här: