När biltillverkaren Jeep fyllde 75 år lät man kunderna dela med sig av sina egna historier under #MyJeepStory i sociala media och på en särskild webbplats. Fler än 20 000 personer – allt från krigsveteraner till djurskyddsvolontärer – engagerade sig och skapade en känslosam kampanj som nådde sin höjdpunkt under Super Bowl 2016.

FÖRETAGEN AV: Bodil Hasselgren 2017-01-18
Jeep lät kunderna skapa 75-årsjubileet
DELA
Kampanjen gick under mantrat ”We don’t make Jeep, you do” och var ett sätt att fokusera på de trogna kunderna och Jeeps historia samtidigt som man ville blicka in i framtiden.
Läs mer om Jeeps 75 års firande på Adweek
Till Superbowl 50 den 7 februari 2016 skapade reklambyrån Iris Worldwide filmen Portraits en 1 minut lång, lågmäld film där bilder på kända och okända personer med koppling till Jeep byts av samtidigt som en röst berättar Jeeps historia. I Super Bowl sammanhang var Portaits en ovanlig film som efter att den visats i halvtid blev en av matchens mest omtalade.
Under 2016 ökade Jeeps försäljningssiffror med 14 % i USA och 18 procent globalt mycket tack vare kampanjen som enligt Olivier François, CMO hos Fiat Chrysler som äger Jeep, la det rättmätiga ägarskapet av varumärket hos förarna, fans och följarna runt om i världen. De är varumärkets historiska arv, och det är upp till Jeep att definiera hur man ska använda deras erfarenheter för att föra företaget in i framtiden.