Vad är vinst – mer än skillnaden mellan intäkter och kostnader? Det diskuteras i rapporten ”Vinstbegreppet i samhälle och företagande”. Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria och bokens redaktör, berättar här mer om boken, som släpps i mitten av juli.
Vinster i välfärden har länge varit en känslig politisk fråga. Finanssektorns vinstmarginaler har även de länge diskuterats. Offentliggörandet av de så kallade Panamadokumenten i april 2016 var en världssensation. De avslöjanden som följde om politikers, företagsledares och idrottares penningplaceringar i skatteparadis gav nytt bränsle åt debatten. Vart tar vinsterna vägen? Och är det rimligt att lägga moraliska aspekter på hanteringen av näringslivets överskott?
Den andra sidan av myntet är att vinst i sig är, eller kan vara, nyttoskapande. Vinst föder investeringar och skapar nya jobb. Tydligt är att frågan om vinst fortsätter att vara kontroversiell. Men hur kan vi från olika synvinklar och ståndpunkter förstå vinstbegreppet – vilken funktion har det i samhällsmaskineriet?
The engine which drives enterprise is not thrift, but profit.
– John Maynard Keynes, A Treatise on Money, 1930The elimination of profit, whatever methods may be resorted to for its execution, must transform society into a senseless jumble.
– Ludwig von Mises, Profit and Loss, 1951
Österrikaren Ludwig von Mises (1881–1973) och engelsmannen John Maynard Keynes (1883–1946) hör till det förra seklets portalfigurer inom ekonomisk teori, och deras ståndpunkter brukar av goda skäl betraktas som i grunden oförenliga. von Mises är det fria företagandets och den oreglerade kapitalmarknadens förkämpe medan Keynes är förespråkaren för en stark och kontrollerande stat som interagerar med marknaden för att ömsom stimulera, ömsom bromsa. Sällan mötas de två. Men som citaten ovan visar kan Keynes och von Mises enas om just vinstbegreppets fundamentala betydelse för att samhälle och företagande ska fungera och utvecklas.
Den 21 maj 2015 anordnade vi på Centrum för Näringslivshistoria en paneldebatt som livligt vände och vred på begreppet vinst. Medverkade gjorde finansmannen Olof Stenhammar, samhällsdebattören Daniel Suhonen, forskaren vid Handelshögskolan i Stockholm Linda Portnoff och journalisten och företagshistorikern Ronald Fagerfjäll. (Seminariet filmades även och går att se i efterhand.)
”Var hör vinstbegreppet hemma”, frågade moderatorn Cecilia Stegö Chilò inledningsvis, ”ska det finnas i forskning och kultur eller är vinst bara till för ekonomin?”