Guinnessrekord för Stig och gänget
VISA BILDTEXT
Hela ensemblen 2016: ICA-Jerry, ICA-Cindy, ICA-Stig, ICA-Sebastian och ICA-Ulf . Fotograf: Peter Gehrke.

FÖRETAGEN AV: Anders Landén 2021-11-29

Guinnessrekord för Stig och gänget

Reklambyrån King fick 2001 uppdraget att fånga ett modernt ICA. Att ligga rätt i tiden har de sedan dess lyckats med. Reklamsåpan är världens längsta, och kanske också den mest populära.

En variant av artikeln publicerades på sajten ica-historien.se

Med en mänsklig touch, bra budget och en helt ny tonalitet lyckades ICA och reklambyrån King redan från start göra reklamfilmerna om handlaren Stig och hans medarbetare till en succé. Ingrid Jonasson Blank, då vice vd på ICA, var med och tog fram de första filmerna och gav uppdraget till King.

– Vi ville göra en reklam som förtydligade och spetsade till vad vi stod för. Och att vara med sin tid har alltid varit viktigt för ICA. Relevans för våra kunder var en av de viktigaste uppgifterna. Vi var måna om att göra en produkt som var lyckad då. Det är helt otroligt att King lyckas behålla en sådan fräschör till reklamsåpan efter så många år.

Varannan vecka, direkt i mejlen.

För Ingrid Jonasson Blank var de lysande siffrorna som reklamen fick ett bevis på att den var lyckad. ICA kunde tack vare storleken på företaget och marknadsföringsbudgetar också satsa stort. Under första månaden lanserades tio filmer, för att man skulle kunna etablera rollfigurerna. Hennes största farhåga var innan att det skulle vara svårt att både bygga varumärke och vara säljdrivande samtidigt.

Handlaren i huvudrollen

– Återigen vill jag lyfta på hatten till King. Deras koncept har varit så otroligt starkt. Det har hänt mycket med mediebilden under de här åren, men med just ICA-reklamen lyckas man fortfarande gång på gång göra saker som inte känns gjorda. Det om något är unikt. Under åren har en mängd skådespelare passerat både i gästspel och under längre medverkan.

När Hans Mosesson som var handlaren Stig fram till 2015 blev det en nationell angelägenhet vem som skulle ersätta. Att reklamen skulle försvinna var inte aktuellt. ICA-reklamen berättar nästan varje vecka för svensken om vad som ligger i luften just nu. Det behöver vi, precis lika mycket som ett extra bra erbjudande.