Så startade Spotify
VISA BILDTEXT
Team Spotify inför lanseringen av den första klienten. (Ca 2005).

FÖRETAGEN AV: Sara Johansson 2018-04-23

Så startade Spotify

När Martin Lorentzon och Daniel Ek startade sitt företag var tanken egentligen inte att förändra musikbranschen. De hade skapat en plattform för annonsering men saknade en källa för att driva trafik dit. Eftersom framför allt Daniel redan hade ett stort musikintresse föll valet på musik, och resultatet blev Spotify.

Spotify, som grundades 2006, finns idag i 65 länder och har ungefär 71 miljoner betalande abonnenter. Martin Lorentzon är styrelseordförande för musiktjänsten som värderas till närmast overkligt höga summor. Han är dock ganska avslappnad med den tanken, och säger sig inte alls vara förvånad över utvecklingen för streamad musik i allmänhet och Spotify i synnerhet.

− Jag trodde faktiskt att det skulle gå mycket snabbare att bli större, berättar han. Samtidigt medger han att det faktiskt ändå känns lite speciellt att hans företag så snabbt förändrat reglerna i konsumtionssamhället.

Har förändrat en hel bransch

Spotify har, precis som till exempel filmtjänsten Netflix, starkt bidragit till att vi konsumerar kultur på ett annat sätt än tidigare. Vi har gått från att vilja äga våra filmer och vår musik till att bara vilja ha enkel tillgång till den. I branschtermer säger man att man gått från ägande till access.

− Folk skiljer på den fysiska och den digitala världen. Många tror att det är ok att stjäla digitalt, men på några få år har Sverige gått från sämst till att vara bäst i klassen. Det är klart det känns bra att ha varit en del av detta, säger han.

Men även om Spotify och andra streamingtjänster förändrat både vårt sätt att lyssna på musik och själva musikbranschen, så var det inte det som var huvudsyftet när Martin och medgrundaren Daniel Ek började spåna på sin affärsidé en gång i tiden. Martin hade tidigare startat, drivit och sedan sålt företaget TradeDoubler som jobbar med prestationsbaserad marknadsföring genom att spåra beteenden på nätet. Daniel Ek hade arbetat mycket framgångsrik med att utveckla systemlösningar åt TradeDoubler.

Annonsering och it kunde de alltså – det som saknades var trafikkällan. Att valet föll på streamad musik var mest en slump, berättar Martin idag. Det låg rätt i tiden. Piratdelning hade blivit stort och det fanns plats för en aktör som genom samarbete med skivbolagen kunde föra tillbaka lyssnarna till laglig konsumtion. Att framför allt Daniel hade ett stort musikintresse gjorde valet enklare.

Själva företagsnamnet kom till vid en brainstorming en kväll i mars 2006. Exakt vad det var som Daniel Ek då ropade ut i luften har fallit i glömska. Men vad Martin Lorentzon uppfattade från detta var i alla fall ordet ”Spotify”. En snabb google-sökning gav noll träffar och kort därefter var företaget grundat.

Utförandet är det viktiga

Spotifys affärsplan ser i princip likadan ut i dag som när de startade. Vissa saker har de dock fått ändra, till exempel att våga ta betalt av användarna i stället för att bara förlita sig på reklamintäkter. De har också fått anpassa sig till ett mobilt användande snarare än desktop, något de inte förutsåg vid starten.

– Själva affärsidén är bara tre procent. Resten, 97 procent, handlar om utförandet, förklarar Martin Lorentzon sin affärsfilosofi.

En av de viktigaste nycklarna till framgången har varit att få skivbolagsjättarna med sig. När Spotify lanserades i oktober 2008 hade de lyckats få till rättighetsavtal med flera av världens största skivbolag (inklusive Merlin). Spotify fick därigenom tillgång till kataloger med flera miljoner låtar. Skivbolagen, och upphovsrättsliga organisationer som STIM, får en ersättning som är baserad på antalet spelningar i Spotify. Numera finns även flera skivbolag bland delägarna i bolaget.

Från 20 anställda vid lanseringen, har Spotify 2018 mer än 3000 anställda utspridda på kontor i ett stort antal länder. Att anställa ”rätt” personal är livsviktigt för ett snabbväxande företag. Kompetens kommer i första rummet men Martin Lorentzon betonar även vikten av att omge sig med personer som inte är alltför lika. Han ger sig själv och Daniel Ek som exempel – helt olika personlighetstyper som kompletterar varandra. De har dessutom delat upp rollerna sinsemellan på ett sätt som gör att de utmanas. Den utåtriktade Martin har tagit den medialt mer osynliga styrelseordförandeposten medan den mer introverte Daniel har rollen som den synlige vd:n. Allt för att tvinga sig själva att utvecklas.

Från anställd till succéföretagare

Som företagare är han glasklar över vilka som är hans förebilder: Jan och Cristina Stenbeck från Kinnevik, Ingvar Kamprad från Ikea och Erling Persson från H&M. Anledningen är att de alla tänkt långsiktigt, trots att de var/är nytänkare inom sina branscher. Det här är något han känner att han delar, även om tidsperspektivet kanske förändrats något.

− Jag tror att man måste vara lika långsiktig som företagare nu som förr, men allt går helt enkelt mycket snabbare nu och det måste man anpassa sig till.

Martin Lorentzon berättar att hans första riktiga jobb var på Telia Sonera där han stannade i tre år. Numera sitter han i Telias styrelse, och nyligen gick Telia också in som delägare i Spotify.

Trots den imponerande utvecklingen och tillväxtsiffrorna så går Spotify fortfarande med förlust. Under senare tid har konkurrensen dessutom hårdnat, inte minst genom Apple Music och Google Plays satsningar under 2015. Men det är inget som bekymrar företagsledningen nämnvärt, i alla fall ger man inte sken av det utåt. Planen är tillräckligt stor för flera spelare menar man, och än finns nya marknader att erövra.
− Det är viktigare att hela tiden växa än att gå med vinst. Det beror ju lite på vilket företag det är, men för oss är det så, säger Martin Lorentzon.

 

  • Starta tillsammans med någon som är annorlunda än du själv
  • Satsa på en idé
  • Jobba med något du gillar
  • Fråga om råd
  • Våga konkurrensutsätta affärsidén
  • Tänk stort men börja lokalt
  • Våga anställa personer som är bättre än du själv
  • Affärsidén är bara 3 procent – utförandet utgör 97 procent för att lyckas

 

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.