Electrolux: Från dörrknackning till världsföretag
VISA BILDTEXT
Bild ur Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

FÖRETAGEN AV: Karin Jansson Myhr 2019-10-09

Electrolux: Från dörrknackning till världsföretag

Tvättmaskin, dammsugare och spis. Det är tre produkter som finns i nästan alla hem. Chansen är stor att det också står Electrolux på dem. Företaget som började med dörrknackning och hemförsäljning av dammsugare har i dag utvecklats till en av världens största tillverkare av vitvaror.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria nr 3 2019.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Electrolux hade knappast haft den position det har i dag om det inte varit för företagets grundare: Axel Wenner-Gren. Redan i unga år visste han att han ville bli en STOR affärsman. Han drillades först i Göteborg, men flyttade snart till Tyskland för att utbilda sig. Där fick han också sitt första jobb och snart var han på det svenska företaget Separator. Han blev snart företagets bästa säljare.

Axel Wenner-Gren, spion eller spänningssökare?

Men Wenner-Gren ville styra sitt eget öde. Efter att ha provat på lite olika samarbeten och produkter fick han en dag syn på det som skulle forma hans – och även Sveriges – framtid. I ett skylt­fönster i Wien stod en damm­sugare utställd. Det var dock inte en damm­sugare så som vi föreställer oss den. Den var betydligt tyngre och klumpigare. Och framför allt dyr. Men att detta skulle bli en framtids­produkt var Wenner-Gren övertygad om.

Han återvände till Sverige och tillsammans med ingenjören Sven Carlstedt utvecklade Wenner-Gren den ena modellen efter den andra. Och dammsugarna blev bättre och bättre. Till en början bedrevs samarbetet tillsammans med det svenska företaget Lux. Men ledningen för företaget imponerades inte av Wenner-Grens leksaker, som de kallade det. I stället fick Wenner-Grens eget bolag ta hand om produkten. Electrolux såg därmed dagens ljus.

Lux ”Modell I” började säljas 1912 och fick en flygande start. Det var den första damm­sugaren som hade motor med turbin för effektivare luftström. Den var lättare och billigare än andra damm­sugare, men vägde ändå 14 kilo. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

På 1920-talet blev dammsugaren en succéprodukt. Inte bara i Sverige utan även i Europa och USA. Electrolux blev snabbt ett internationellt företag. Damm­sugarna gick som smör. Wenner-Gren insåg snabbt att företaget behövde flera produkter i sortimentet – eftersom alla snart ägde en egen dammsugare.

Under de kommande årtiondena lanserades en rad köks­apparater. Som innovationen och succén absorptions­kylskåpet, köks­assistenten, diskmaskinen, tvätt­maskinen och frysboxen för att nämna några. Tack vare dessa produkter blev vardagen betydligt enklare, speciellt för kvinnorna som slapp det tunga hushålls­arbetet.

Arkivfavoriter: Epokgörande assistent

VILDVUXEN EXPANSION
Under 1960-talets slut och 1970-talet växte Electrolux enormt. Mycket tack vare en mängd förvärv som gjordes under den så kallade Trojkans ledning – Hans Werthén, Gösta Bystedt och Anders Scharp styrde Electrolux under 30 års tid. Expansionen var nödvändig ansåg de. Annars skulle Electrolux inte kunna hävda sig i konkurrensen.

Förvärven blev också ett problem som senare företagsledningar fick brottas med. Flera omstrukturerings­program infördes och bolaget renodlades till att åter bli ett vitvaruföretag. Vitvarubranschen hade dock sina egna problem. Konkurrensen från lågprisländer satte press på Electrolux som tvingades stänga många av sina fabriker och placera produktionen i låglöneländer – både i Asien och i Europa.

Miljön blev en annan fråga som tidigt uppmärksammades av Electrolux. Kanske tack vare Greenpeace. År 1992 dumpade miljöorganisationen en last med skrotade kylskåp med freongas framför huvudkontorets entré. Electrolux hade visserligen redan freonfria produkter på gång men detta blev en extra pådrivare.

Radio CfN #10: Electrolux

I dag är digitaliseringen och den nya tekniken – som artificiell intelligens – områden som innebär både utmaningar och möjligheter för Electrolux. Genom nya innovationer – som uppkopplade apparater och Internet of Things – ska Electrolux fortsätta underlätta hushållsarbetet och konkurrera på världsmarknaden.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.