Redan 1965 fick svenska folket stifta bekantskap med honom för första gången: på omslaget till kola- och hallonglassen Pajaspinne. Figuren hade skapats av Uno Hattling på reklambyrån Tessab och var bara ett i raden av glada ansikten på omslagspappret. Pajasen blev dock så populär att han fick en betydligt mer framträdande roll.

I slutet av 1970-talet och början av 1980-talet spelar GB-gubben en alltmer framträdande roll i GB:s marknadsföring. Han syns på skyltar, klistermärken, dekaler och affischer. Clownens utseende ändras några gånger under resan gång, och förra året fick ”Clovve”, som han numer heter officiellt, en fru.

Text och bild kommer från boken ”Ögonblicket – 52 händelser ur Företagsminnen” av Edward Blom och Margarita Feldman som gavs ut av Centrum för Näringslivshistoria 2012. Vill du ha ditt eget ex? Beställ det här!

Läs alla delar av Ögonblicket