Tv-serien Mad Men, om 1960-talets reklamvärld i USA, avslutades efter sju säsonger med att (spoiler alert!) huvudpersonen Don Draper genomför en episk idé: en multikulturell reklamfilm för Coca-Cola. Det sista man får se i serien är reklamfilmen: ”I’d Like to Buy the World a Coke”.

Mad Men är fiktion. Men reklamfilmen är verklig! Den skapades 1971 av Bill Backer, legendar inom reklam- och annonsvärlden, som avled i förra veckan, 89 år gammal.

För några år sedan satt Bill Backer ned med Ted Ryan, företagshistoriker på Coca Cola Archives, och berättade om hur kampanjen kom till. En intervju värd att se för alla som gillar reklamhistoria:

Ted Ryan skrev mer nu i veckan om det mötet och om Bill Packers betydelse för Coca Colas varumärkesbyggande .

1999 utsågs Bill Packer till en av tidernas 100 viktigaste reklammakare av Advertising Age och mycket finns skrivit om honom. Här är ett snabbt urval: