Invigningen av Sommaruniversiaden (student-OS) i Kazan, Ryssland, 2013. Förutom traditionella ridåer gör Peroni SPA även skärmar och dukar för projektion. Foto: Peroni.
När ridåerna går upp på världens främsta operascener har ofta företaget Peroni SPA varit med bakom kulisserna. Peronis historia går tillbaka genom tio generationer till 1792, då ett litet bomullsväveri inledde sin verksamhet i den italienska regionen Lombardiet.
Då ouvertyrens toner förklingar och skådespelet inleds, är det förmodligen inte själva ridån som den genomsnittliga operabesökaren lägger den främsta vikten vid. De flesta kan knappast ens avgöra om det rör sig om en venetiansk, romersk eller österrikisk variant, eller om den kanske är av typen kabuki, Wagner eller Brecht.
Ändå är förstås ridån, scengolvet och kulisserna, om inte oumbärliga för en teateruppsättning, så nog så viktiga för den övergripande upplevelsen. Fråga bara furst Gregorij Potemkin, som 1787 lät sätta upp idylliskt bemålade bomullsdukar längs den mindre pastorala resvägen då kejsarinnan Katarina II skulle inspektera den nyerövrade halvön Krim. Anekdotens sanningshalt har ifrågasatts, men nog var bomullstyg starkt efterfrågat för allt från lakan och kläder till tält eller segel.
Det var därför som den norditalienska familjen Peroni kom att starta ett litet bomullsväveri i byn Gallarate, inte långt från Milano, just vid denna tid. Det var ingen särskilt nyskapande företagsidé. Tekniken att väva tyg av bomull hade nått norra Italien under 1100-talet, efter morernas erövring av Sicilien.
Samtidigt hade nya varor och färdigheter, såsom konsten att väva sammet och siden, nått Europa via hamnstaden Venedig. Tack vare tillgången till vattenkraft blev textilindustrin särskilt etablerad i den nordliga, bergiga regionen Lombardiet, där Milano är huvudstad.
Otaliga familjer kom att försörja sig inom vävkonsten, och från 1792 och över hundra år framåt var Peroni ett bland många andra väverier som framställde mer eller mindre samma typ av bomullslakan och gardiner för lokalt bruk.
La Scala i början av 1900-talet då Peroni inledde sitt samarbete. Foto: Giorgio Sommer/Wikimedia Commons.
Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.
MEKANISKA VÄVSTOLAR I ENAT KUNGARIKE
Under 1800-talet skedde två förändringar som starkt kom att påverka verksamheten för Peroni. Dels bytte man från manuella till mekaniska vävstolar, vilket naturligtvis ökade tillverkningshastigheten.
Dels enades kungariket Italien 1861, vilket öppnade marknaden betydligt för Lombardiets väverier och främjade möjligheten för vidare tillväxt. Det var i början av 1900-talet som man tog det första steget längs den bana som skulle komma att förvandla det blygsamma familjeväveriet till ett världsberömt företag inom sin nisch: man började väva större dukar.
På så vis kunde varans slutmål bli betydligt mer intressant än en stickig madrass av halm eller tagel. De nya, stora dukarna kunde bemålas med främmande landskap i lysande färger, för att användas i en helt annan, minst lika italiensk industri: opera.
Opera, plural av latinets”opus”, arbete, föddes i Italien 1598 med verket La Dafne av kompositören och sångaren Jacopo Peri. I det estetiskt uppsluppna Venedig blev opera så populärt att hela 16 nya teatrar byggdes i staden 1637–1700.
Vid sidan om själva den musikaliska innovationen, som genom Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini och Gioacchino Rossini med flera, under 1800-talet fick världen att sukta efter koloraturarior och andra musikaliska känsloutbrott, kom också en rad uppfinningar inom scenkonstens mekaniska och visuella del.
Säkert var det rent svindlande för sin tid när enorma scendukar i en handvändning förflyttade teaterpubliken från norra Italien till Nagasaki, Cypern, Peking, Jerusalem, Babylon och tillbaka igen, i operor som Madama Butterfly, Otello, Turandot, Nebukadnessar och Den tjuvaktiga skatan. Dessa verk hade för övrigt alla sin urpremiär på La Scala i Milano, då som nu en av världens absolut främsta operascener.
Det var under tidigt 1900-tal som väveriet Peroni fick äran att börja leverera sina bomullstyger till La Scala och Teatro Regio i Turin. Snabbt började man framställa även ylle och siden, som användes inom allt från scendekor till scenkläder. Samarbetet med La Scala medförde ett stort symboliskt värde och snart ville alla större teatrar i Italien begagna sig av textilier från Peroni.
Efter andra världskriget utsattes den italienska textilmarknaden för allt högre konkurrens, bland annat från Mellanöstern. Ett stort antal italienska väverier kom att läggas ned, men det hade Luigi Peroni inte en tanke på.
I stället lät han tillverka en ännu större vävstol, som kunde tillverka hela 12 meter breda bomullsdukar, och därmed skapa sömlösa kulisser för teatervärlden. Han började väva ett stort antal nya tyger, exempelvis tyll, som var populärt inom teatervärlden.
Expansionen var inte det enda vis på vilket Luigi Peroni gick mot strömmen. Vid nedkomsten av sin förstfödde son 1955 hade han rentav brutit med familjens namngivningstradition – alla Peronis familjeöverhuvuden hade hetat antingen Luigi eller Claudio sedan företagets start – och givit sonen namnet Michele.
Att sonen skulle gå i faderns fotspår yrkesmässigt rådde det dock inget tvivel om. Sedan barnsben hade den unge Michele en enorm passion för teatervärlden, och hans personlighet var enligt företagets utsago att likna vid ”en burlesk skådespelare”. Det skadade inte affärerna att den extroverte Michele snart blev en favorit bland allt från maskinister och ljussättare till rekvisitörer, kostymdesigners och regissörer, Italien runt.
Michele var även tekniskt intresserad, och började efter sina många besök bakom kulisserna på Italiens teaterscener att skissa på mekaniska innovationer som underlättade arbetet bakom scenen. Ytterligare befäste Peroni sin plats på operascenen genom Micheles finansiering av en ny operatidning, L’Opera, som 1998 följdes upp med systertidningen Musical!.
Sopranen Rosina Storchio vid premiären av Madama Butterfly, 1904. Foto: Archivio Storico Ricordi/Wikimedia Commons.
TIDIGA MED BRANDSÄKRING
Ett mindre iögonfallande, men minst lika viktigt område, som teatervärlden mindre framgångsrikt hade experimenterat med sedan flera sekel tillbaka, var brandsäkring.
Eldsvådor var tyvärr ingen sällsynt företeelse: Milanos Teatro Regio hade reducerats till aska 1776 efter en synnerligen uppsluppen karnevalsfest (varefter man lät bygga La Scala). Paris opera brann såväl 1763 som 1873, och 1881 brann operan i både Nice och Wien, med 150 respektive 400 döda.
Även under 1900-talet, då oljelampor hade ersatts av elektrisk belysning, utgjorde kabeldragning, heta strålkastare på eldfängda ytor och allmänt dåligt underhåll av lokaler fortfarande brandfaror i Italien.
1936 hade Turin exempelvis förlorat sin Teatro Regio och så sent som 1981 hade La Scala drabbats av en brand intill den kungliga logen, och 1983 inträffade en fruktansvärd eldsvåda i biografen Statuto i Turin som föranledde 63 dödsfall. Biografbranden ledde till riksomfattande protester, vilket i sin tur resulterade i nya italienska lagar som gjorde bruket av brandsäkra material obligatoriska i publika lokaler.
Peroni, som under Luigis styre hade lagt stor vikt vid just brandsäkringen av textilier, kom nu att få ett enormt övertag mot konkurrerande företag. Sedan Luigi drog sig tillbaka i mitten av 1980-talet och lämnade över taktpinnen till Michele, har brandsäkerhet fortsättningsvis varit ett av ledmotiven inom Peroni.
Det var också Michele som lyfte Peroni från att kort och gott producera textil till att starta en ateljéverksamhet som fick Peroni att själva börja producera färdiga gardiner, ridåer och kulisser.
Detta kunde inte ha skett utan assistans från Micheles hustru, Elisabetta, som kom från en familj med lång tradition inom sömnadskonsten. Hennes faster hade gått i sömnadsskola hos de tre berömda systrarna bakom modehuset ”Sorelle Fontana”, och hennes far, faster och farbror drev ett kostymskrädderi med 800 anställda.
Det gick så bra för Peroni att man 1998 kunde inviga en helt ny 5 000 kvadratmeter stor fabriksanläggning, som förutom kontor, produktionsavdelning och lager även innehåller en privat ”testteater”. Det var dock bara två år senare, den 10 mars 2000, som katastrofen inträffade, endast ett hundratal meter från den nya fabriken.
Den 45-årige Michele omkom i en motorcykelolycka. Teaterfolk från hela världen reste till begravningen i Gallarate och från La Scala avgick en hel busslast. Micheles förstfödde, Alessandro, var fortfarande för ung för att ta över företaget.
I stället var det för första gången en kvinna som klev in i ledarrollen i Italiens mansdominerade företagsbransch. Samma kvinna som knappa 20 år tidigare hade sytt upp Micheles första teaterridå: Elisabetta Peroni.
I dag är även Micheles och Elisabettas tre barn verksamma inom företaget, och Alessandro Peroni som
i dag är mekanisk ingenjör, förmodas ta över företaget den dag Elisabetta, även känd som Betty, drar sig tillbaka.
Betty och hennes över 50 anställda tillhandahåller i dag upp till 12 meter höga bio- och teaterdukar, världens största projektionsdukar, cykloramor på flera tusen kvadratmeter, scengolv i alla tänkbara material och mekaniska lösningar för allt från modevisningar till OS-invigningar.
Genom ett samarbete med företag inom den amerikanska film- och teaterindustrin har man på senare tid också tagit steget över till vita duken. Eller ska man kanske säga att man är tillbaka där man började – för det var ju så historien om Peroni inleddes 1792, med vävda vita dukar i en liten lombardisk by.
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Hantera dina cookieinställningar
Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.
Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.