Parma 1916, i ett litet parfymeri i stadens äldre delar skapar aristokraten Mr. Magoni en doft som på samma gång är fräsch och modern.
FÖRETAGEN AV: Bodil Hasselgren 2016-01-12
100 år av italiensk lyx
DELA
Doften är Colonia, den första italienska eau de Colognen, och starten för företaget Acqua di Parma.
Parfymen lanserades i en Art Deco doftande formgivning och nådde sin absoluta höjdpunkt under 1950 och 60-talen i och med den italienska filmens guldålder. 1998 öppnades den första Acqua di Parma butiken i Milano.
Lyxmärket som kännetecknas av den orangea färgen på sina förpackningar, hämtad från de finaste husen från 1700-talet i Parma, ägs idag av LVHM och producerar förutom parfymer för båda könen även läderaccessoarer, hemstyling samt skönhets- och rakprodukter. Allt tillverkat mer eller mindre för hand i Italien. På tre olika platser i landet finns nu även Blu Mediterraneo Spa – exklusiva spaanläggningar med produkter från Acqua di Parma. Under 2016 kommer ytterligare ett att slå upp dörrarna.
Läs en intervju med Gabriella Scarpa, VD för Acqua di Parma om företagets 100-åriga historia i TL Mag här.