Torrskodd i ur och skur
VISA BILDTEXT
Packlådstillverkning vid Helsingborgs Gummifabrik, okänt årtal. Foto: Okänd/Tekniska museet.

FÖRETAGEN AV: Renée Nilsson 2025-09-25

Torrskodd i ur och skur

Tretorn, ett namn synonymt med hög­kvalitativa gummistövlar, sneakers och tennis­bollar, har en lång och rik historia som sträcker sig tillbaka till 1891. Företaget grundades i Helsingborg och har sedan dess utvecklats från en liten gummi­fabrik till ett globalt erkänt varumärke.

En variant av artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2025 #1.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria

Blöta och leriga skor var länge ett ständigt problem för bönder i länder med rått och fuktigt klimat. Deras skor var ofta tillverkade av läder och trä som snabbt blev genom­våta i snö, regn och rusk. Men introduktionen av ett nytt material skulle komma att förändra allting – gummit.

Ursprungs­befolkningen i Amazonas hade i tusentals år använt sig av den sega saften från kautschuk­trädet för att vattentäta kläder och kärl, men det var den franske upptäckts­resanden Charles Marie de La Condamine som introducerade materialet i Europa på 1730-talet.

Läs också: Mångs Einars paraplyer lever ännu

Gummi­industrin utvecklades sedan i rasande fart, och flera viktiga upptäckter gjorde att nya spännande produkter kunde se dagens ljus. Men materialet var svår­hanterligt. Det smälte lätt, och i kyla blev det skört och sprack.

Amerikanen Charles Goodyear lyckades 1839 att framställa ett gummi som varken smälte eller sprack, genom att blanda natur­gummi med svavel. Processen, som kallas vulkanisering, möjliggjorde nya användnings­områden för gummit och snart dök allsköns gummi­produkter upp på marknaden. De första gummi­produkterna i skoväg var galoscher, ett slags överdrag som man bär utanpå sina vanliga skor. Galoschen, som var helt vatten­tät, var helgjuten och mjuk och elastisk utan att tappa formen.

Behovet av galoscher var stort och efter­frågan enorm. Det var som ett mirakel att kunna komma hem torrskodd efter en lång dag på en lerig åker. I Sverige hade man ingen egen tillverkning av galoscher utan importerade varorna, främst från Ryssland. Men idén om att Sverige också skulle kunna tillverka de efter­traktade skodonen grodde hos ingenjören Johan Dunker i Helsingborg.

Helsingborgs Gummifabrik, okänt årtal. Varumärket Tretorn registrerades redan 1912. Foto: Tekniska museet.

HELSINGBORGS GUMMIFABRIKS AB
Sverige, som under den här tiden genom­gick en förändring från bonde­samhälle till industri­nation, storsatsade på inhemsk tillverkning och export. Industrin i Helsingborg blomstrade och människor strömmade till för att söka arbete på fabrikerna.

Tillsammans med några av stadens ledande industrimän samman­kallade Johan Dunker 1890 till ett möte där idén om en gummi­fabrik skulle diskuteras. Mötet resulterade i att Helsingborgs Gummi­fabriks AB bildades i januari 1891. Det främsta syftet med det nystartade företaget var att tillverka galoscher, men även andra gummi­artiklar.

En fabriks­byggnad i tre våningar uppfördes och ett femtiotal personer anställdes. Fabriken kallades Tretorn, och 1912 registrerades varumärket med samma namn. Men det visade sig vara lättare sagt än gjort att tillverka galoscher.

Den första tiden kantades av tekniska problem. Johan Dunker skickade därför sin son Henry Dunker till Ryssland på studie­besök. Det visade sig att ryssarna inte var intresserade av att dela med sig av sina kunskaper. Men under en resa till Lettland blev han bekant med kemisten Julius von Gerkan. Henry Dunker lyckades övertala von Gerkan att flytta till Helsingborg för att hjälpa till med utvecklingen av Tretorns produkter.

På bara några år hade Tretorn kommit upp i en produktion på över 1 miljon galoscher och började exportera varorna utomlands.

Under von Gerkans tekniska ledning steg kvaliteten på fabriken och snart blev galoscherna från Helsingborgs­fabriken vida kända för att hålla samma klass som de importerade. På bara några år hade Tretorn kommit upp i en produktion på över 1 miljon galoscher och började exportera varorna utomlands.

Sortimentet utökades med nya produkter som gummi­bollar, badmössor och handskar. 1905 förvärvade företaget en gummi­fabrik i Trelleborg där man förlade till­verkningen av andra gummi­produkter, så som cykel­däck, slangar och regn­kläder.

Reklamaffisch för Tre Torns galoscher från Helsingborgs Gummifabriks AB från mitten av 1920-talet. Foto: Okänd/Tekniska museet.

GUMMISTÖVLAR, OMBILDNING OCH MODE
1903 skapade Tretorn sin egen variant av gummi­stöveln, efter amerikanska och brittiska förebilder, men det skulle dröja ett par decennier innan den slog igenom. Tack vare en marknads­förings­kampanj som inte bara riktade sig till bönder utan också till frilufts­intresserade människor, seglade gummistöveln snabbt om galoscherna i popularitet i Sverige under 1930-talet.

Under samma årtionde ombildades koncernen och bytte namn till AB Tretorn. Men så bröt andra världs­kriget ut och importen av rågummi minskade drastiskt. För att spara in på material designade man om produkterna. Skafthöjderna minskades ned, gummit blev tunnare och vissa stövlar fick träbottnar.

För att kunna hålla tillverkningen i gång började man åter­använda gummi. När kriget äntligen tog slut gick Tretorn in i en ny era och produktionen ökade kraftigt. Syntetgummit gjorde sitt intåg och skapade nya möjligheter vilket ledde till att produkt­sortimentet utökades. Ekonomin återhämtade sig och människor började återigen handla. Men vad har Tretorn betytt för den svenska mode­identiteten?

– Tretorn har varit mer »lågmält« än en del andra modemärken när det kommer till dem som brukar lyftas fram som en del av det »svenska modeundret«,
säger Emma Severinsson, lektor i modevetenskap vid Lunds universitet.

Samtidigt är det ett märke som funnits med länge och som har haft toppar i sin trendighet.

– Samarbeten har varit en del av Tretorns framgångsrecept och har sammanfallit med deras glansdagar. Under 1960-talet samarbetade märket med Katja of Sweden, en av Sveriges då mest betydande designers. Under 1970-talet var kungen modell för Tretorn och lite senare samarbetade Tretorn med ABBA och lanserade träskor. På 2000-talet inleddes samarbeten med Acne och Comme des Garçons,
berättar Emma Severinsson.

Gummifabriken i Helsingborg, som i folkmun kallades Galoschan, hade som mest 3 000 anställda. Men under 1960-talet sjönk lönsamheten. Konkurrensen från utländska producenter i låg­löneländer började märkas på den svenska marknaden och Tretorn förlorade sin ledande position.

Läs också: Perstorp introducerade plasten

Under 1970-talet blev det ännu mörkare för företaget. Gummi­fabriken i Helsingborg, som 1979 hade 600 anställda, lades ned och en industriepok var till ända. Gummi­stövel­tillverkningen fortsatte dock under annan regi, likaså tennisbollen som kommit att bli en annan av Tretorns stora succéer.

ARVET EFTER FAMILJEN DUNKER OCH TRETORN I DAG
Henry Dunker, som övertog fabriken från sin far 1894, var kvar i ledningen av företaget fram till sin död 1962. Han var mycket mån om sina anställda, bland annat startade han ett av världens första privata daghem, då de flesta av Tretorns anställda var kvinnor med barn.

Han såg också till att de anställda hade tillgång till fri läkarvård och andra förmåner, som subventionerad medicin. I Helsingborg märks fortfarande spåren efter Tretorns storhet. När Henry Dunker avled var han en av Sveriges rikaste män, och eftersom han och hustrun Gerda inte hade några barn testamenterade paret sina pengar till en fond som skulle delas ut till projekt som skulle göra vardagen bättre för de boende i Helsingborg.

Henry och Gerda Dunkers stiftelse har också finansierat flera byggnader i staden, som till exempel Dunkers kulturhus. Tretorn har sedan 1980-talet bytt ägare ett flertal gånger och är i dag en del av WeSports Scandinavia AB.

– Att arbeta med ett varumärke som Tretorn, med över 130 år av historia, är både en ära och ett stort ansvar. Tretorn är inte bara ett varumärke, det är en del av den skandinaviska livsstilen och kulturarvet, säger Vasko Markovski, vd för Tretorn Sweden.

Märket har stort fokus på hållbarhet, men ingen produktion sker i Sverige.

– Vårt designarv är en central del av vår identitet och genomsyrar allt vi gör. När vi utvecklar nya produkter börjar vi ofta med att titta tillbaka på våra arkiv för att hämta inspiration. Men för oss handlar det inte bara om att återskapa gamla klassiker, utan om att uppdatera dem för att möta dagens behov. Vi strävar efter att kombinera vårt historiska arv med modern teknologi i både materialval, 3D-teknik och hållbara lösningar.

En samling broschyrer och priskuranter från en affär på Gotland, bland annat prislistor från Tretorn. 1940–1950-tal. Foto: Fredrik Sterner/Gotlands museum (CC BY).

SÅ HUR SER FRAMTIDENS VISION UT FÖR TRETORN?
– Framtiden för Tretorn handlar om att fortsätta vår resa mot hållbarhet och innovation. Vi vill inte bara vara en del av dagens mode, utan också bidra till en mer hållbar framtid. Vi fokuserar på att utveckla produkter som har en lång livslängd och som är tillverkade med så liten miljöpåverkan som möjligt. Vi tror att vår starka förankring i vårt arv, kombinerat med en framåtblickande inställning, kommer att leda Tretorn in i en framgångsrik framtid, säger Vasko Markovski.

Läs också: Den klassiska Hessekjolen

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

TRETORN OCH TENNIS

Den sportintresserade familjen Dunker var särskilt roade av tennis, den nya innesporten som tog västvärldens övre samhällsskikt med storm.

Eftersom det fanns en växande efterfrågan på högkvalitativa sportskor och bollar bestämde man sig på Tretorn för att ge sig in i sportbranschen. Redan år 1900 tillverkade man en sneaker, det vill säga en tygsko med gummisula, som skulle användas till att spela tennis i.

Två år senare tillverkade Tretorn sin första tennisboll, och precis som med sneakern blev den mycket populär. En av de mest banbrytande innovationerna som Tretorn bidragit med till tennisvärlden är den trycklösa tennisbollen. Bollen, som inte är beroende av lufttryck för sin studs, har i stället en speciell gummikonstruktion och en skumkärna, vilket gör dem betydligt mer hållbara.

Än i dag är Tretorn ett respekterat namn inom tennisen. Bollarna, som har genomgått många förändringar och förbättringar under åren, har behållit sitt rykte som pålitliga och hållbara, vilket har gjort dem till ett populärt val bland spelare över hela världen.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.