Katja of Sweden formgivning hyllas under sommaren 2019 med separatutställning på Kulturen i Lund.
Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria nr 2 2019.
Katja of Sweden formgivning hyllas under sommaren 2019 med separatutställning på Kulturen i Lund.
Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria nr 2 2019.
Enkelt och bekvämt, så låter det när man läser om Katja of Swedens design, men hur såg den ut? Den 15 juni öppnade
en utställning om hennes design på Kulturen i Lund. Hit skänkte Katja Geiger en stor del av sina alster innan sin bortgång 2017.
Charlotte Åkerman, chef för Samlingsavdelningen berättar att Katja studerade folklig textil i Kulturens samlingar, vilket gav henne inspiration till sina mönster. Utställningen görs för att fira att Katja Geiger skulle fyllt 100 år 2020. – Kulturen vill visa utställningen Katja of Sweden för att lyfta fram en nyskapande formgivare som var före sin tid, säger Charlotte Åkerman.
Tonvikten i utställningen är på 1960–70-talen och är en mönster- och färgfest. Kläder, skor, fotografier och film visas upp. Som Kulturen beskriver henne: Sveriges första internationellt kända modedesigner.
Katja Geiger flyttade från Sverige till USA för att studera på designskola, och skapade sin första klädkollektion med inspiration av sin svenska hem- längtan. Succén var ett faktum och namnet blev Katja of Sweden. 1950 vann hon Årets designer i kategorin Sportswear.
Vad jag ville åstadkomma var en frigörelse för kvinnan, genom att erbjuda henne sköna, bekväma, härliga kläder, lätta att sköta och leva i utan att hon skulle behöva tänka på hur de klarade hemmet, jobbet, barnen, resorna, representationen och så vidare.
Under 1950-talet flyttade hon tillbaka till Skåne, och succén fortsatte. Såhär beskrev hon själv sin gärning:”Vad jag ville åstadkomma var en frigörelse för kvinnan, genom att erbjuda henne sköna, bekväma, härliga kläder, lätta att sköta och leva i utan att hon skulle behöva tänka på hur de klarade hemmet, jobbet, barnen, resorna, representationen och så vidare.”
Protestsången som blev strandkläder
Vi undrar förstås vilket som är Charlotta Åkermans favoritobjekt i utställningen. – Oj, vad svårt! En variant i ull- jersey från 1965 som vi visar är ovanlig färgmässigt, men väldigt typisk för Katjas design, enkla, bekväma plagg som skulle fungera i alla sammanhang.