Lucka 3: ABSOLUT
VISA BILDTEXT
Bild ur The Absolut Companys historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

UR ARKIVET AV: Anders Johnson 2020-12-03

Lucka 3: ABSOLUT

År 1979 introducerades Absolut Vod­ka i USA av statliga Vin- & Spritcentralen. Absolut blev snabbt en stor framgång, både i USA och i flera andra länder.

Detta berodde till stor del på den kreativa marknadsföringen. Det var Gunnar Broman på reklambyrån Carls­son & Broman i Stockholm som skötte lanseringen. Han hittade en gammal apoteksflaska och bad formgivaren Hans Brindfors att ta inspiration av den. På flaskan placerades ett porträtt av L. O. Smith som på 1870-talet införde nya reningsmetoder, varför han kunde lansera ”Absolut renat brännvin”. Den fabrik Smith grundade 1869 i Stockholm uppgick senare i det statliga monopolet Vin & Spritcentralen. 2008 såldes företaget till franska Pernod Ricard.

Julkalender 2020

I årets julkalender berättar vi om framgångsrika svenska innovationer. Det handlar om produkter, företag och personer – men också om idéer och företeelser, som till exempel det svenska kösystemet. Gemensamt är att de har sitt ursprung i Sverige men lämnat avtryck långt utanför det egna landets gränser.

Kalendern bygger på boken Made in Sweden, skriven av Anders Johnson (Förlaget Näringslivshistoria).

KÖP MADE IN SWEDEN HÄR