Lucka 19: Köp begagnad bil i julklapp
VISA BILDTEXT
Reportern May Lindblad på väg till finska vinterkriget 1939. Bilen, en DKW F8 Luxus labor från samma år med registreringsnummer A611 såldes vidare till en Jan Ström 1956. Bild ur Motorhistoriska riksförbundets arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

UR ARKIVET AV: Bodil Hasselgren 2018-12-18

Lucka 19: Köp begagnad bil i julklapp

Har du brist på julklappsidéer? Varför inte överraska med en begagnad bil. I boken Bilhandbok av Jan Ullén (Prisma) från 1963 finns råd och tips om varför du borde köpa en begagnad bil, och vad du ska tänka på när du gör det.

“En begagnad bil är oftast en bättre affär för den som tänker skaffa sig en “ny”  bil. Den första ägaren har fått vidkännas den kraftiga värdeförsämring som inträder i samma stund bilen körs ut från utställningshallen, med andrahandsägaren endast behöver räkna med en viss summa per mil i värdeminskning.” 

Så inleds kapitlet med rubriken “Begagnad bil” i Jan Ulléns bok Bilhandbok från 1963. Här kan man även läsa att det är bättre att köpa en begagnad “alldaglig standardbil, som sålts i hundratusentals exemplar” då det är lättare att hitta reservdelar till en sådan.

När man sedan har hittat ett antal intressanta bilar så är det viktigt att inte falla för endast yta eller ett lågt pris. Att göra en någorlunda grundlig besiktning är av största vikt och en sådan görs enligt Ullén såhär:

Naturligast är att börja med att skärskåda bilen när den står stilla. Det enda som fordras är 10-15 minuter och en trasa att torka av händerna med efteråt.

1. Kontrollera att det inte finns några onaturliga reflexer i karos­sen. Dessa kan tyda på att bilen reparerats efter en kollision. Om skadan är ordentligt lagad (kan kontrolleras senare av en fackman) behöver det inte betyda så mycket men bör föranleda ett något lägre pris.

2. Kontrollera karossens underkanter och skarvar mellan skärmar och kaross. Bubblor i lacken tyder på rostskador som målats över – hur allvarliga de är bör en fackman kontrollera. Mindre rostfläckar är fullt naturliga hos en begagnad bil, men om plåten känns tunn är angreppen farliga och kan bli dyrbara att reparera.

3. Se efter att däcken inte är utslitna eller skadade. Glöm inte reserven. Ojämnt slitage tyder på felaktigt inställd framvagn eller obalanserade hjul. Är däcken i det närmaste utslitna måste man räkna med en extrakostnad på 350-500 kr.

4. Hissa upp ett framhjul och grip tag i det upptill och nedtill. Om något glapp känns när man ruskar på det, kan det vara fel på lager, spindelbult eller styrningsdetaljer. Detta behöver inte vara ett dyr­bart fel men bör efterkontrolleras av fackman.

5. Kontrollera alla fälgar. Bucklor tyder på att den förre ägaren kört hårt på dåliga vägar. Bilen har därvid med all säkerhet blivit skadad även i andra avseenden.

6. Kontrollera att hjulen är parallella. Lutar framhjulen utåt ned­till (negativ camber), betyder det sliten hjulupphängning eller dåliga fjädrar, saker som ofta är dyrbara att reparera. Kontrollera att bak­hjulen följer i framhjulens spår genom att bakifrån titta på hjulen i grodperspektiv.

Nu är det bara ut och leta, besiktiga och köpa din begagnade julklappsbil!

Hållbarhetstrenden växer sig allt starkare och även julen ska numer helst vara resurssparande. Vår julkalender tar er därför till det mest hållbara av allt: historien. Vi har plockat fram juliga hållbara tips och gör-det-själv-klappar ur våra deponenters arkiv på Centrum för Näringslivshistoria.