Arkivet som fyller 50 år
VISA BILDTEXT
Alexander Husebye, vd Centrum för Näringslivshistoria Foto: Emma-Sofia Olsson.

UR ARKIVET AV: Susanna Lundell 2024-12-30

Arkivet som fyller 50 år

Centrum för Näringslivshistoria har i 50 år vårdat svenska företags historiska material och byggt upp ett av världens största företags­arkiv. Samlingen omfattar över 85 000 hyllmeter arkiv, miljontals fotografier och unika föremål. Företagshistoria träffade organisationens vd, Alexander Husebye, för ett samtal.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria nr ­3 2024.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Hur skulle du beskriva Centrum för Närings­livs­historias verksamhet för någon som inte känner till den?
Centrum för Närings­livs­historia tar hand om svenska företags historiska material åt dem – och efter 50 års verksamhet är vi ett av världens största arkiv för närings­livet. Arkivet rymmer material från slutet av 1600-talet fram till i dag.

Här finns över 85 000 hyllmeter arkiv och uppåt 5 miljoner fotografier. Här finns också filmer och föremål, exempelvis H&M:s alla design­kollektioner. Vi har i dag 28 anställda, de flesta är arkivarier.

Det ovanliga med oss är att våra kunder, det vill säga företagen, samtidigt är medlemmar och därmed knutna till den ideella förening som äger allt vi gör. De flesta köper arkiverings­tjänster, men vi ger också ut böcker och skrifter i eget förlag, bedriver forskning och arbetar mot skola.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

I år firar Centrum för Närings­livs­historia 50 år. Berätta om några mil­stolpar under åren som har gått?

Initiativet till bildandet togs av Stockholms stad och Stockholms handels­kammare 1974. I Stockholm pågick då en stor rivnings­våg, bland annat revs de berömda Klara­kvarteren, och många företags historiska material var på väg att försvinna.

Centrum för Närings­livs­historia skapades för att ta hand om det. Över tid fick vi sedan mer och mer material från allt fler företag, snart dessutom från hela landet. Vi har flyttat några gånger för att få plats med ständigt växande arkiv från medlems­företagen.

En viktig milstolpe var digitali­seringen av familjen Nobels arkiv, då vi sam­arbetade med kollegor i flera länder och där det hela utmynnade i en bok utgiven av Bonnier om familjen Nobel. En annan var när vi fick ta hand om just Bonniers arkiv, där bland annat August Strind­bergs original­manus finns.

En tredje ägde rum härom­året då skogs­koncernen SCA flyttade sitt arkiv med över 5 000 hyll­meter material, från Villa Marlo utanför Sundsvall till oss. Det blev många lång­tradare med skogs­historia.

Vilken roll har Centrum för Närings­livs­historia spelat för forskning och samhälle under dessa år?
Genom vår ideella förening som ju är verksam­hetens huvud­man, arbetar vi sedan starten för att allt fler ska forska i materialet som vi tar hand om. Sedan vi startade för 50 år sedan har 76 avhandlingar skrivits hos oss och tusentals forskare har använt medlems­företagens material.

Vår åter­kommande heldag History Marketing Summit har också varit viktig, liksom allt vi gör för att få fler företag att förstå värdet av ett aktivt historie­bruk, av history marketing.

Du har varit vd under 27 av dessa år. Vilket är ditt finaste minne under denna tid?
Det är svårt att välja, men ett exempel är när vi fick i uppdrag av Ericsson att berätta deras historia på en cd-skiva i samband med företagets 120-års­jubileum för snart 30 år sedan.

Det låter gammal­dags i dagens online­tider, men blev starten för ett helt nytt sätt att digitalt berätta ett företags historia. Ett annat alldeles nytt minne är när vi fick ta emot Lars Noréns litterära kvar­låtenskap.

Vilka utmaningar har ni haft under din tid?
Jag blev vd 1997, då hade vi nyligen gjort en rekonstruktion och tagit oss igenom en period med ekonomiska svårigheter. Uppgiften var att bygga upp verksamheten från stadig grund och det krävdes att vi fick till stånd lång­siktiga åtaganden för våra medlems­företag.

Sedan finns det förstås utmaningar som kommer med vårt uppdrag att bevara och till­gänglig­göra närings­livets historia. Inte minst att hänga med i den tekniska ut­vecklingen. Hur vi kan utnyttja digitaliseringens möjlig­heter för att göra arkiven ännu mer till­gängliga för forskning för fler, utan att ge avkall på kraven på säkerhet i det arbetet.

En annan utmaning handlar om att hitta metoder för att säker­ställa digitalt producerat material för fram­tiden, till exempel arkivera e-post på mot­svarande sätt som vi tidigare arkiverat pappers­brev.

Finns motsvarigheten till Centrum för Närings­livshistoria i andra länder?
Nej, det finns vad vi kan se inga arkiv­institutioner på exakt samma sätt, men liknande finns här och där, ofta kopplade till handels­kammare eller universitets­miljöer. Sedan har företag utomlands ofta egna arkivarier och historiker anställda, ibland har de till och med egna museer.

Om du får spana in i framtiden. Hur tror du att Centrum för Närings­livs­historia kommer att se ut om 50 år?
Vi har ett par utmaningar. En är – får vi plats med allt? Vi hoppas att vi kommer att kunna sitta kvar i våra nuvarande lokaler i Bromma. En annan utmaning är digitaliseringen och AI. Dels måste vi skala upp företagens digitala dispositioner. Dels vill vi göra det lättare för forskare att forska.

En tredje utmaning är att få fatt på de nya företagen. Ta till exempel de fram­gångs­rika ”en­hörningarna” som media skrivit om i flera år. Hur ska vi få dem att vilja bevara sin historia? Skol­verksamheten vill vi också utöka. Det är viktigt att unga får lära sig vad käll­kritik är och vi märker att intresset är stort.

Historia är inte något bara för vuxna och äldre, det ser vi när ungdomar blir alldeles andäktiga i våra arkiv, när de får se eller hålla i ett original­dokument oavsett hur gammalt det är, kalla det gärna ”arkiv­effekten”. Känslan av att möta grundaren av ett i dag stort företag ger autenticitet.

Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Emma-Sofia Olsson.

Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Emma-Sofia Olsson.

Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Emma-Sofia Olsson.

Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Emma-Sofia Olsson.

Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Emma-Sofia Olsson.

Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Emma-Sofia Olsson.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.