Puck - Sveriges första pinnglass
VISA BILDTEXT
Puck gräddglass delas ut 1937. Bild ur Unilevers historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

PRYLARNA AV: Mats Wickman 2021-05-18

Puck – Sveriges första pinnglass

Ett lätt knastrande ljud kunde anas i salen när de ålderstigna ledamöterna i Mjölkcentralens styrelse under ett sammanträde 1934 mödosamt skakade sina gråhåriga huvuden: inte skulle glass kunna bli någon storsäljare på våra nordliga och kylslagna breddgrader. Det var ju en löjeväckande tanke.

Ändå beslöt styrelsen att starta en särskild glassavdelning, som med tiden kom att bli GB Glace. Anledningen var krasst ekonomisk. Att börja sälja glass skulle vara ett sätt att få avsättning för det överskott av mjölkfett Mjölkcentralen hade. Ur det perspektivet skulle glass ­produktion bli en lönsam affär även utan en försäljnings ­succé.

Fast svenskarna var mer sugna på glass än tidigare. Drygt fyra miljoner människor hade besökt Stockholms ­utställningen som hölls på Djurgården 1930, det var här funktionalismen lanserades i Sverige – stilen som inredde och byggde folkhemmet. Men även glasspinnen introducerades på utställningen. Och det var början till genombrottet för glass som sommarsvalkare och efterrättsfavorit i samma folkhem.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

GLASS VIKTIG KONSUMENTPRODUKT
Mjölkcentralens främste glassförespråkare var sedan början av 1930-talet Eric Hanner. Han hade av pappan och chefen Axel David Hanner skickats på ett läroår till USA. Där var glassen, till skillnad från i Sverige, en viktig konsumentprodukt som tillverkades industriellt.

Eric Hanner hade noterat glassens försäljningsframgångar i USA, även i landets norra delar, och var övertygad om att samma framgångar skulle gå att nå i Sverige. Så fick också den 26-årige Eric Hanner uppdraget att leda Mjölkcentralens glassavdelning.

Sveriges mesta clown

Glassfabriken började byggas i november 1934. Den förlades centralt i Stockholm, till Mjölkcentralens huvudkontor på Torsgatan. En tabbe gjordes under planeringen, då glassmejeriet kom att byggas vägg i vägg med ångpannerummet. Lokalerna där glassen tillverkades visade sig bli för varma, och Mjölkcentralen måste installera lufttrummor för inblåsning av kalluft.

Mjölkcentralens glass döptes till Puck. I germansk folktro var Puck ett spefullt naturväsen, numera främst känt som upptågsmakare i William Shakespeares pjäs ”En midsommarnattsdröm”.

De olika varianterna av Puck-glass 1935.

REKLAMKAMPANJ FÖR PUCKGLASSEN
Puckglassen skulle lanseras på bred front och med hjälp av en omfattande reklamkampanj. En Puckfigur i gycklarmundering blev symbol för Mjölkcentralens nya produktlansering. Särskilda prylar gjordes för barnen, exempelvis en snygg Pucknål som kom att bli högsta mode att bära på Stockholms skolgårdar.

Sortimentet bestod av lösglass, dessertglass, bägare, block i choklad och runda glasspinnar som hade vaniljsmak och både fanns med chokladöverdrag och utan. En stång lanserades också – den kom under GB-tiden att bli döpt till Puckstång. Smaken var avancerad: cocktailsmak med körsbär.

Den 23 mars 1935 såldes de allra första Puckglassarna på utställningen ”Vårt dagliga bröd” på Sveavägen i Stockholm.

I sin marknadsföring framhävde Mjölkcentralen att man saluförde en ”riktig gräddglass”. I en annons stod det: ”Glass kan göras av vatten. Glass kan göras av olje-emulsioner. Men riktig glass kan endast göras på ett sätt – av mejeriprodukter. Mjölkcentralens glass är en mejeriprodukt, kontrollundersökt, ren och frisk.”

Ett sekel av nytta och nöje

Mjölkcentralen hade monopol på mjölkprodukter i Stockholmstrakten och blev ledande glasstillverkare i huvudstaden med omnejd. Konkurrensen var dock hård med en handfull andra bolag som också satsade på storskalig glasstillverkning. Efter att andra världskriget brutit ut 1939 blev det svårt att få tag i råvaror till glassen. Snart var situationen ohållbar.

De olika glassbolagen fusionerades därför i flera omgångar och resultatet blev 1942 ett helt nytt företag med Mjölkcentralen som huvudägare: Glace-Bolaget – förkortat till GB och 49 år senare omdöpt till GB Glace.

Reklambild för Puck gräddglass 1935. Bild ur Unilvevers historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Reklambild för Puck gräddglass 1935. Bild ur Unilvevers historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Reklambild för Puck gräddglass 1935. Bild ur Unilvevers historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.