1960-talet var halvfabrikatens och mixernas förlovade tid. Allt skulle omvandlas till enkla pulver som gick att blanda med vatten: modern mat för den moderna människan. Prädd var ett mycket sålt ”gräddpulver”.
Enligt reklamen nedan (som knappast lär ha uppskattats av Mjölkcentralen som tillverkat gräddtetran) skulle man inte kunna känna någon skillnad på Prädd och riktig grädde i kaffet.
Lika liten skillnad visade det sig vara mellan gräddpulvret och tvättmedel. Som en motreaktion mot den allt mer förkonstlade maten kom Gröna vågen. Den då unge aktivisten Björn Gillberg hade observerat att ingredienserna i Prädds gräddsurrogat var förvånansvärt lika dem i vanligt tvättmedel och bjöd in pressen att se på när han tvättade sin skjorta i Prädd. Aktionen var mycket effektiv – produkten dog genast på marknaden.
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Hantera dina cookieinställningar
Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.
Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.