Papplådan skulle övertyga tv-köparna

PRYLARNA AV: Krister Hillerud 2022-07-11

Papplådan skulle övertyga tv-köparna

När televisionen började slå igenom på allvar i slutet av 50-talet ökade också konkurrensen mellan tillverkarna av tv-apparater. En liten papplåda skulle försäkra köparna om att de valde rätt.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2017 nr 4.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Det vi ser på bilden är en tittvinkelmätare. Den skulle användas i hemmiljö för att verkligen övertyga den som
funderade på att köpa en tv att en Centrum skulle bli det bästa köpet.

I stället för att förhasta sig i affären fick man låna med sig den lilla papplådan hem och vika ihop den enligt instruktion. Därefter ställdes den på den plats där man planerade att ha tv:n. Sedan var det bara att leva sig in i hur många som kunde tänkas tränga ihop sig – mamma, pappa, de egna barnen, systern, svågern, deras barn och svärmor – skaran kunde bli ganska stor.

En tittvinkelmätare. Foto: Sara Johansson.

Man gick runt i rummet och tittade mot den svarta punkten på tittvinkelmätaren; så länge den syntes bra så skulle man även kunna se bilden på en Centrum alldeles utmärkt. På sitt sätt är det inte svårt att förstå att Gylling & Co, som tillverkade Centrum, tillhandahöll sina presumtiva köpare den här servicen. En tv var vid den här tiden ganska dyr i inköp.

För en tjänsteman inom den privata sektorn kunde den kosta litet drygt en halv månadslön, eller mer. Detta till trots växte marknaden snabbt – inför fotbolls-VM 1958 skedde något av en boom. I Sverige hade vi flera tillverkare som tävlade om köparnas gunst, och det var viktigt att övertyga med kvalitet.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

RYMDINSPIRERADE NAMN
En titt i 1959 års produktkatalog från Centrum markerar också tydligt att detta var i rymdkapplöpningens tidevarv. Modellerna som var litet mer överkomliga i pris (mellan 1 095 och 1 545 kronor) hade namn som Rocket, Meteor eller Explorer.

Ur arkivet: café au lait

Den absoluta lyxmodellen, Kommendör 59 var en tv kombinerad med radiogrammofon, utrustad med skivväxlare, dubbel 3D-ljudkompressor och fjärrkontroll. Hade man inte råd med en sådan (2 795 kronor), kunde man ändå känna att man hängde med in i framtiden när familjen bänkade sig framför sin Atlas Rocket på annandag jul 1959 för att se första avsnittet av Bröderna Cartwright.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.