På 1980-talet lanserade ljudföretaget Rauna of Sweden betonghögtalaren. Med sin utmanande form och avancerade teknik blev den en omedelbar succé både i Sverige och utomlands. I dag har högtalaren hunnit nå kultstatus.
”Det sämsta man kan göra med sex spånskivor är en högtalare!” utropade en mässbesökare när han fick se Rauna of Swedens betonghögtalare för första gången. Hans ord var så träffsäkra att de raskt förvandlades till tillverkarens reklamslogan. Och entusiasmen över högtalaren var inte konstig – Rauna erbjöd något helt nytt. Högtalarlådorna i trä framstod plötsligt som rena rama fuskbyggen när man jämförde dem med en högtalare lika tung som en lågstadieelev och med ett ljud så klart att det kändes som att befinna sig mitt i en konsertlokal.
Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.
Historien om betonghögtalaren började i en hifi-butik i Karlskoga. Här byggde musikprofilen och ljudkännaren Bo Hansson högtalare och producerade akustisk musik. Han insåg att något tyngre än trä behövdes för att ljudet inte skulle studsa runt i högtalarlådan och förvrängas på vägen till lyssnaren. Hemma i sin villa provade han att gjuta ett bashorn i betong som började i källarens gillestuga och mynnade ut bakom ett galler i vardagsrummet. Ljudet blev unikt.
Företaget fick namnet Rauna of Sweden, efter Hanssons finska släktnamn Raunavaara. En logotyp i form av en runsten fick symbolisera den tunga betongen.
1982 bestämde han sig för att tillsammans med kollegan Lennart Bergstedt och ingenjören Olle Neckman satsa på högtalare i betong. Företaget fick namnet Rauna of Sweden, efter Hanssons finska släktnamn Raunavaara. En logotyp i form av en runsten fick symbolisera den tunga betongen. Modellerna fick namn som Njord, Leira och Tyr.
1983 lanserades den första modellen, Leira. Med ett för branschen nytt material och en periskopliknande form pockade hon på uppmärksamhet. Trots tyngden gick högtalarna på export och ungefär 80 procent hamnade utomlands. Betongen lackades vit, men i Tyskland såldes de även i rå betongfinish i exklusiva inredningsaffärer. Under flera år var Rauna marknadsledande för högkvalitativa högtalare i Sverige.
I mitten av 1980-talet valde Hansson att lämna bolaget och började i stället tillverka betonghögtalare under samma namn som sitt skivbolag – Opus3. De fick en kantigare form och namn som Chaconne, Chorus och Credo. Under tiden lanserade Rauna of Sweden nya modeller – Freja, Balder och Ymer. Framgångarna för betonghögtalarna ledde snart till att fler ville rida på trenden. Byggföretaget Skanska gav sig i slutet av 80-talet in i leken med Cheops, en pyramidformad högtalare i ett betongliknande kompositmaterial.
Under det tidiga 1990-talet började problemen hopa sig för betonghögtalarna. Opus3 krossades av finanskrisen och Rauna fick ekonomiska problem till följd av ett ödesdigert byte till en felaktig lack. Ett stycke hifi-historia gick i graven. I dag är betonghögtalaren kultförklarad och konstruktören Bo Hansson, som gick bort 2011, hyllas som en av hifi-världens största genier. 2011 köptes Raunas formar och utrustning av HiFi-punkten AB och högtalartillverkningen återupptogs i liten skala.
Denna webbplats använder cookies
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Hantera dina cookieinställningar
Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.
Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.