Tidskriften Företagshistoria - berättelserna om företagen som format Sverige
VISA BILDTEXT
Sara Johansson. Foto: Alexander Ruas.

NÄRINGSLIVET AV: Malin Pumplun 2022-05-17

Tidskriften Företagshistoria – berättelserna om företagen som format Sverige

Tryckeriets Åtta45s magasin har intervjuat Företagshistorias chefredaktör Sara Johansson om skildringar av näringslivets historia, konsten att hitta rätt omslagsbild och hållbar tidskriftsproduktion.

Artikeln publicerades i Åtta45 Magasin nr 1 2022.

Tidskriften Företagshistoria är Sveriges enda tidskrift som berättar närings­livets historia. I tidskriften kan du läsa om människor, händelser, produkter och företag.

– Vi är en liten redaktion, men vi drivs av övertygelsen att näringslivet har varit – och fortfarande är – viktigt för samhällets utveckling. Vi vill lyfta fram företagen och företagarnas roll i historien. Företagen är ofta separerade från resten av historien, men allt hänger ju ihop. Med Företags­historia vill vi både roa och dela med oss av kunskap, säger Sara.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

Vad är viktigast för ett omslag av Företagshistoria?
– Omslagen är en åter­kommande diskussion hos oss i och med att vi arbetar med historia och historiska bilder inte alltid har fotats för att bli omslag.

Företagshistoria #1 2022.

Vi kan hitta en fantastisk bild som passar ämnet, men som inte passar på ett omslag. Det är en ständig diskussion kring det estetiska kontra det historiska. Vi balanserar mellan ett historiskt innehåll och något som passar innehållet och rubriken. Det skiljer ju oss från ganska många tid­skrifter som i regel handlar om nutiden – vi har ett helt annat bild­material att jobba med.

Vi vill att våra omslag är historiskt korrekta och berättar något om innehållet, samtidigt som de gärna får vara till­talande för ögat, inte minst eftersom tidningen även säljs i butik.

Sedan varvar vi också en del mellan svartvitt och färg. Mycket av vårt bild­material är svart­vitt, men vi skriver även om mer nutida historia där bilderna är i färg. Ibland väljer vi också att kolorera ett svartvitt foto. Vi är ju ett arkiv i grunden, så det är viktigt för oss att inte förvanska historien, men att kolorera en bild tycker vi är okej om det görs med respekt för bilden och på ett tro­värdigt sätt.

Var hittar ni inspiration till innehållet i tidningen?
– Rätt så mycket kommer från vårt arkiv där våra med­arbetare hittar spännande saker som de tipsar mig om. Sedan arbetar vi också med en del frilans­skribenter som själva kommer med förslag.

Många av dem är åter­kommande skribenter som vet vad vi vill berätta. Historien är ju närmast en out­tömlig källa att ösa ur. Men med det sagt så försöker jag alltid tänka kring vad som är aktuellt just nu, det kan vara någon bransch som är särskilt intressant eller så. Under pandemin har vi skrivit en del om läke­medel och vård till exempel, för det kändes relevant i det läget. Även om vi arbetar med historia så försöker vi hänga med i tiden.

Vi kommer ut med fyra nummer om året, så det är ganska långa led­tider och mycket planeras i regel långt i förväg. För mig som chef­redaktör så är det viktigt att helheten blir bra, att vi har visat en bra bredd kring olika branscher, tidsepoker, att vi lyfter både kvinnor och män samt att stora delar av Sverige representeras.

Hur tänker ni kring miljö och hållbarhet?
– Som de flesta andra vill vi att vår verksamhet ska vara så lite miljö­belastande som möjligt. Det finns med oss när det gäller till exempel val av tryckerier och miljö­märkt papper.

Sedan försöker vi alltid tänka ekonomiskt kring pappers­åtgång, så vi får ut så många sidor som möjligt per ark. Det är en diskussion vi har med tryckerier och anpassar oss efter. Helst lägger vi också våra tryck­uppdrag i Sverige, dels för att våra produkter inte ska behöva fraktas så långt, dels för att stötta företagandet i Sverige, vilket blir naturligt eftersom vi ju jobbar med svensk företags­historia.

Tidskriften Företagshistoria

Företagshistoria är i första hand en medlemstidning som skickas ut till företag och privatpersoner som är medlemmar hos Centrum för Näringslivshistoria. Tidningen har även andra prenumeranter och säljs också som lösnummer hos Pressbyrån och i den egna butiken på www.naringslivshistoria.se.

Vill du bli prenumerant går du in på https://order.flowy.se/foretagshistoria