I nya numret av Företagshistoria berättas den moderna svenska reklamhistorien. Tävlingen Guldägget firar 60 år i år och vi ger en tillbakablick till hur allt började. Det har inte alltid handlat om ICA-såpor och Youtube-fenomen. Några av de mest lysande stjärnorna inom reklamen lyfts fram och vi berättar också om hur den socialdemokratiska partiet länge dominerade utomhusreklamen genom företaget ARE.

Svensk cementproduktion är under häftig diskussion just nu. Cementens, och därmed företaget Cementas, 150-åriga historia berättas. Det bjuds även på en snabbgenomgång av svensk teknikhistoria och ett spännande porträtt av uppfinnaren Boris Hagelin som med sina krypteringsmaskiner haft påverkan på såväl underrättelsetjänster som väpnade konflikter.

Köp Företagshistoria på Pressbyrån eller i vår Bokshop från och med den 28 september.

Missa inget ur företagshistorien – säkra din prenumeration här.

Företagshistoria #3 2021.