När Företagshistoria intervjuar Elin Åström Rudberg är hon i slutet av en period som gästforskare vid Centre of International History and Political Studies of Globalization på Universitetet i Lausanne i Schweiz. Där är hon en av flera forskare som undersöker näringslivets roll i samhället.
Läs också: Forskning om egna hem
Till vardags är hon forskare vid institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer vid Stockholms universitet.
– Jag har använt mig mycket av olika arkiv på Centrum för Näringslivshistoria. Just nu forskar jag om reklam, marknadsföring och en ny syn på marknaden och konsumenter från 1970-talet och framåt, säger hon.
Centrum för Näringslivshistoria är ett välrenommerat arkiv också internationellt, menar Elin Åström Rudberg.
– Det är fint att det finns så många och omfattande arkiv som det också relativt lätt går att få tillgång till som forskare. Internationellt är det inte en självklarhet att företag och näringslivsorganisationer har så välordnade efterlämnade arkiv, särskilt inte från företag inom reklam och marknadsföring, säger Elin som också har varit gästforskare på the European Institute vid Columbia University i New York.
– Arkiven vid Centrum för Näringslivshistoria är en fantastisk resurs. Kollegorna här i Lausanne är imponerade av att vi i Sverige har så fantastiska arkiv.
Läs också: Frågor till arkivarien
Sedan maj 2021 är hon även koordinator i forskningsprogrammet Nyliberalism i Norden vid Uppsala universitet. Elin Åström Rudberg har även forskat om det svenska näringslivet och Europamarknaden på 1950- och60-talen.
– Då har jag framförallt använt Svenska Arbetsgivareföreningens och Industriförbundets arkiv. De är enormt stora och där finns mycket spännande.
Elin Åström Rudberg arbetar också med fler spännande projekt.
– Inom ramen för min roll i forskningsprogrammet om nyliberalism i Norden gör jag en undersökning med hjälp av det som kallas digital history. Det är ett mindre pilotprojekt som handlar om att titta på marknadsbegreppet i den politiska debatten i Sverige från 1970-talet och framåt. Det gör jag tillsammans med två experter på digitala metoder från Uppsala universitet.
Läs också: Den ofrivillige samlaren
När Elin skrev sin avhandling var hon i kontakt med Sveriges Kommunikationsbyråer som fram till 1960-talet hette Sveriges Annonsbyråers förening.
– Hela arkivet låg då i tre stora trälådor på organisationens kontor. Nu finns arkivet hos Centrum för Näringslivshistoria. Det är skönt att en professionell aktör tagit hand om arkivet.
Under våren ska Elin Åström Rudberg fortsätta arbeta med sitt projekt om reklam och marknadsföring. Det ska hon göra i ungefär två år till.
– Jag forskar just nu om marknadsundersökningar under 1970- och 80-talen som en del av mitt projekt. Det ska jag fortsätta med. Jag kommer att fortsätta se vad som finns hos Centrum för Näringslivshistoria när det gäller många stora bolag som kan vara intressanta för att se hur de använde marknadsundersökningar i sin verksamhet.