Entreprenörerna: Sofia Gumaelius
VISA BILDTEXT
Bild från Stockholms stadsarkiv.

NÄRINGSLIVET AV: Centrum för Näringslivshistoria 2012-05-26

Entreprenörerna: Sofia Gumaelius

Entreprenörerna, en tv-serie i sex delar som producerats av Centrum för Näringslivshistoria, sändes ursprungligen i UR (SVT2) under hösten 2011. I programmen möter vi sex svenska kvinnor som varit framgångsrika och banbrytande företagare inom olika branscher, från 1880-tal till 1980-tal.

 

Vid 36 års ålder fattade Sofia Gumaelius ett modigt beslut, att flytta till Stockholm och starta en annonsför­medlings­byrå. Med nya arbetsmetoder och en enastående innovationskraft kom hon att lägga grunden till den svenska reklambranschen. Sofias affärsidé var lika enkel som genial: ett betalningstillfälle, ett manuskript, fler publiceringar och ett fast pris. På kort tid blev hennes byrå störst i Sverige och Sofia Gumaelius fick smeknamnet First Lady of the Press. Sofia Gumaelius engagerade sig även i rösträttsfrågan och arvet efter hennes gärningar är i hög grad levande idag. Gumaelius Annonsbyrå var framgångsrikt och aktivt långt in i modern tid.

I programmet möter vi författaren Ewonne Winblad, som berättar om Sofias gärning och Amanda Koutra, vd för en samtida annonsbyrå, som kommenterar och lyfter fram Sofias framsynthet och hennes betydelse för branschen.