Karin Jansson Myhr

Redaktör

Redaktör med fil. kand i ekonomisk historia

Alla tiders reklam

|

Det är 60 år sedan det första Guldägget delades ut. Det pris som varje år belönar det som anses vara den mest kreativa reklamen – eller kommunikationen – som gjorts i Sverige under det gångna året. Vi gör en tillbakablick till hur det en gång började.

En enklare vardag

|

Att städa, laga mat, diska och tvätta var vid inledningen av förra seklet ett tungt och tidsödande arbete – framför allt för kvinnorna. Men med en rad svenska innovationer kunde mycket av arbetet automatiseras.

Elektrifieringen ändrade allt

|

Genom elektrifieringen förändrades förutsättningarna för industri, jordbruk och företagande. Tack vare många svenska uppfinningar och innovativa samarbeten, och den goda tillgången på vattenkraft, har svenska företag varit föregångare inom det här området.

”HUS I PAKET”

|

För 75 år sedan var husbyggandet till stora delar fortfarande ett hantverk. Prefabricerade element var något helt okänt. Men under 1950-talet, när den stora byggboomen inleddes, skulle detta ändra sig.

Kortvasan – ett lopp för Ica-kortet

|

Från och med år 2020 bytte Kortvasan namn till Vasaloppet 30. Namnbytet skulle förtydliga att det handlar om ett Vasalopp som är 30 kilometer långt. Namnet Kortvasan har loppet annars haft sedan 1997, och det har en mycket speciell historia. En tanke var att ordet “kort” skulle uttalas som i “betalkort”. Hur kom det sig?

Vasaloppet – en pionjär i sponsorspåren

|

Den första söndagen i mars är helig för många svenskar, miljontals följer Vasaloppen på plats eller via skärm. Men denna hundraåriga tradition hade inte varit möjlig utan sina sponsorer i näringslivet.

Då blev apoteken statliga

|

På nyårsdagen den 1 januari 1971 vaknade drygt 600 egenföretagare inom apoteksnäringen till en helt ny vardag. Från och med i dag var de statsanställda…

Sverige/Sydafrika tur och retur – Skandias moderna historia

|

Vad hände egentligen i försäkringsbolaget Skandia under de turbulenta årtiondena från 1990 fram till 2016? Det har forskarna Mats Larsson och Mikael Lönnborg försökt besvara…

Varuhusens stora kris

|

På 35 år har antalet svenska varuhus minskat från 368 till under hundra stycken. EPA, Tempo och Domus är alla namn som tillhör historien – och NK driver numera sina varuhus som gallerior.

Electrolux: Från dörrknackning till världsföretag

|

Företaget som började med dörrknackning och hemförsäljning av dammsugare har i dag utvecklats till en av världens största tillverkare av vitvaror.