Edward Blom

Writing fellow

Edward Blom har länge varit knuten till Centrum för Näringslivshistoria. Han var tidigare redaktör för tidskriften Företagsminnen och är nu krönikör i tidskriften Företagshistoria. Han skriver om handelshistoria, mat- och dryckeshistoria, sina egna framträdanden och kul anekdoter ur näringslivets historia.

NK:s barnveckor

|

”Det gällde att alltid ha något som väckte uppseende för sig”, som en tjänsteman på NK uttryckte det. Och visst väcker detta gäng uppseende: en…

Clowntätt på karneval

|

Ett gäng glada och mindre glada clowner i olika storlekar festar på gatukarnevalen i Nyköping anno 1987, en välkommen syn för stadens glassälskare i alla…

Glödlampsinspektion

|

Den svenska glödlampstillverkningen började i blygsam skala runt 1890 och brottades länge med en hel del problem kring kvalitet och efterfrågan. Osram var en av…

Snacks på väg

|

Potatischipsen, dessa Sveriges favoriter bland fredagsmystillbehör har funnits med i leken länge. Redan i mitten av 1850-talet sägs det att man uppfann chipsen i USA….

Universaldammsugare värd namnet

|

Företagsminnen 2012:3 var ett temanummer om OS i Stockholm 1912. Till Ögonblicket letade sig dock denna bild från Electrolux historiska arkiv in.

Mjölkpropaganda

|

När mejeriernas lobbyorganisation, föreningen Mjölkpropagandan, bildades 1923 började budskapet om mjölken som hälsokostprodukt verkligen började trummas in i det svenska folkets medvetande.

Linjedragning på hög höjd

|

Stockholms Allmänna Telefonaktiebolag hade under 1880- och 1890-talen bråda dagar med att bygga ut sitt telefonnät i staden.

HM:s premiäröppning

|

År 2008 var H&M:s arkiv under förteckning hos Centrum för Näringslivshistoria varpå denna bild fick ett helt uppslag i Företagsminnen 2008:3.

OK:s saftpump

|

Antalet bilar ökade snabbt under 1960-talet i takt med att teknikutvecklingen sänkte produktionspriset och människor fick det bättre ekonomiskt. Bilismen blev en folkrörelse, en kultur…

Saltsjöbanan – modern och lönsam

|

Trängsel i kollektivtrafiken är ingen modern företeelse; redan i slutet av 1930-talet var det tjockt med folk på Saltsjöbanans perrong vid Slussen.