UR Samtiden: Mah-Jong - antimode

FÖRETAGEN AV: Margarita Feldman 2021-07-18

UR Samtiden: Mah-Jong – antimode

Mah-Jong, grundat 1966, var klädmärket som klädde 68-rörelsen och som tog avstånd från de trender som följer med mode.

Mah-Jong, grundat 1966, var klädmärket som klädde 68-rörelsen och som tog avstånd från de trender som följer med mode. Det skulle alltid finnas basplagg för alla typer av kroppar och kläderna skulle vara tillverkade i Sverige. Margarita Feldman, arkivarie vid Centrum för näringslivshistoria, berättar utifrån Mah-Jongs första postorderkatalog från 1972.

SE HELA FÖREDRAGET HÄR:

UR Samtiden - Berättelser ur svensk näringslivshistoria

Lyssna på våra medarbetare Anders Sjöman, Karin Jansson Myhr, Anders Houltz, Jenny Stendahl, Sara Johansson, Bartosz Petryk, Margarita Feldman, Anna Zeuthen, Krister Hillerud och Benito Peix Geldart som berättar om banbrytande företag, spännande händelser och unika föremål från den svenska näringslivshistorien på UR Samtiden.

Inspelat den 19 maj 2021 på Centrum för Näringslivshistoria. Hela serien kommer att sändas på Kunskapskanalen hösten 2021 men finns redan nu att se på UR Play.

Se hela serien här