”Est 1978.” ”Since 2014”. ”Sedan 1768”. Många företag tycker om att lyfta fram sitt startdatum. Vissa lutar sig mot bekräftad historia, vissa är mer kreativa än andra.

FÖRETAGEN AV: Fredrik Warfvinge 2015-12-23
Sedan Since Anno Est
DELA
Vi snubblar över dom nästan varje dag, i tidningar, media och på deras egna dörrar: företag som lyfter fram startåret i sin marknadsföring. En snabb sökning på olika bolagsdatasajter gav mig en lista på 173 företag som på något sätt lyfter sin ålder eller, som det har visat sig, påstådda ålder i namn och varumärken. Vi har allt ifrån gammalt till nytt. Praliner till hemtjänst. Vissa försöker lyfta en historia som kanske inte håller hela vägen fram, medan andra tycks etablera sin historia i nutiden.
Ta till exempel enskilda firman Pralinverket est 2014 som tillverkar chokladpraliner. Jag har tyvärr inte fått tag på företaget, men jag vet vad jag hoppas att få för svar. ”Ja, jag valde det här namnet för att vi ska finnas i många år framöver.” Det vore underbart att se ett företag som redan från början tänker på det som kommer bli sin historia; som inte fegar ur och försöker låta äldre än vad de är.

Ett annat företag jag sprang på var Kanal 0 Aktiebolag. Ringer det en klocka? Inte? Det gjorde det inte för mig heller, men företaget har ett varumärke som kanske väcker intresse. CLEAN EATING Katrin Zytomierska EST 1977. Alltså, varumärket grundades 2012, och det står även på hemsidan. Vad etablerades då 1977? Jo, det var då Katrin Zytomierska själv föddes… Kreativ marknadsföring eller bara ett ansträngt försök att låta ens företag låta äldre än vad det är?

Då vill jag snarare lyfta fram källaren Stralsund anno 1502 Handelsbolag i Gamla Stan. Företaget registrerades 2004, och enligt historien byggdes källaren någon gång på 1300 talet, men det var först 1502 som det började drivas krog och värdshus där. Visst, de kunde ha döpt sig till anno 1300 eller 2004, men jag måste ändå känna en viss stolthet att de knyter ihop sig med källarens historia. En stor eloge till dem!

Har sprungit på andra kreativa historieskrivningar också. Arboga öl till exempel, som säger sig ha en ”smakfull klassiker sedan 1365”. Det kanske stämmer. Ingen vet, för såhär skriver företaget själva om historien: ” ”Det kommer efter som Arboga Öl”. Dessa bevingade ord ska enligt sägnen ha yppats år 1365 av en krigshär som kommit för sent till ett slag. || Oavsett om denna historia är sann eller inte följs traditionen…” Det kan ju kanske vara okej att försöka koppla ihop sin egen historia med en sägen. Men jag är inte helt förtjust i det.

Sen finns det felskrivningar i bolagsregistret. Ta Swedish Putting AB, som i sin registrerade logotyp har följande text skriven: ”Minigolf sedan 1854”. Detta vore onekligen imponerande om det var sant, då minigolf, eller bangolf som det kallades var en företeelse som föddes först 1920 i USA enligt Nationalencyklopedin… Men, faktum är att det är en felskrivning. Varför? Hans Olofsson, Golfbarens VD berättar via telefon att golfbanan har funnits sedan 1954, och det står på den grafiska logotypen som är varumärkesskyddad. ”Bolagsverket måste ha skrivit fel helt enkelt” säger han. Jag kan misstänka att texten på varumärkesregistreringen har varit lite slarvig. Jag har personligen haft lärare vars 9:or kan ha varit i princip vilken annan siffra som helst. Jag finner det intressant när registrerade varumärken visar på felaktig historieberättelse, även när det bygger på en kråka.

Hittade även ett företag som anmäldes av en privatperson till konsumentverket 2009 för just historieförfalskning och falsk marknadsföring. Granngården AB säger sig ha existerat sedan 1880, men i anmälan, och en efterföljande intervju med Skånska Dagbladet, påpekar personen att Granngården inte existerade före 2001. Det som ska ha hänt 1880 är att några bönder bildade en förening ” för att köpa in förnödenheter och spannmål.” Granngårdens svar på kritiken i Skånska Dagbladet? ”årtalet visar på Granngårdens historia och ursprung som går tillbaka till tiden då lantbrukarna började gå samman i föreningar”.

Säga vad man vill om den här typen av historieskrivningar, svenska företag tycks vilja vara en del av historien, på ett eller annat sätt. Avslutningsvis vill jag, som älskar berättelser, vurma för Rudenstams Parti AB:s historieberättelse. De beskriver hur en liten pojke påbörjar sitt företagarliv med att sälja frukt från sin cykel. Mitt i historien kommer följande: ”Pojken hette Nils Rudenstam och var vår pappa och farfar.” Att på det här sättet både lyfta fram historien bakom företaget, och att samtidigt göra den personlig väcker åtminstone mitt intresse för företaget.
Läs artiklar om några av de företag som jag har valt ut här.