Någon kunglighet syns inte till denna oktoberdag, och blåsorkesterns muntra musik till trots blir det ett blandat mottagande för McDonald’s Sverigeetablering. Som svar på statsminister Olof Palmes kritik av Vietnamkriget föregående jul har USA kallat hem sin ambassadör från Stockholm, och i och med det har de svensk-amerikanska relationerna nått en ny bottennotering.
Läs också: Den effektiva människans matställe
Det blåser starka vänstervindar i Sverige, och utanför restaurangen kommer demonstrationer med slagord som ”Föd inte Nixons lakejer” snart att bli vardagsmat. Det ses inte som helt okontroversiellt att en amerikansk snabbmatsjätte nu etablerar sig på svensk mark. För den svenske entreprenören Paul Lederhausen är det säkerligen ändå en högtidsdag.
Han har tagit det första steget som ensam nordisk franchisetagare för en restaurangkedja som han trott stenhårt på från första stund. Och demonstrationerna till trots strömmar kunderna till på Kungsgatan.
Under 1960-talet hade Lederhausen gjort sig ett namn som försäljare av kycklinggrillar av märket Barbecue King. Genom sin generalagentur för denna maskin har han fått tillfälle att besöka USA och med egna ögon se den snabbast framväxande restaurangkedjan i landet, där maträtterna bereds enligt löpandebandprincipen för maximal effektivitet. Han har imponerats av smaken, kundbemötandet, snabbheten och inte minst de låga priserna.
Flaggskeppsprodukten Big Mac lanseras till priset fyra kronor och sjuttiofem öre.
Detta sammanfaller med att McDonald’s ivrigt letar efter internationella expansionsmöjligheter, där Sverige utmärker sig som en liten men intressant testmarknad. Det hett eftertraktade franchiseavtalet ror Lederhausen iland den 19 december 1972 vid ett möte på McDonald’s Plaza i Chicago där hamburgerjättens legendariske direktör Fred L. Turner ger sitt förtroende till honom med orden ”You are my man”.
Året innan Sverigeetableringen hade McDonald’s nått en milstolpe genom öppnandet av sin tvåtusende restaurang i världen. När portarna nu slår upp på Kungsgatan är det inte den första etableringen i Europa men väl den första i Norden, och den kommer före andra europeiska länder som Storbritannien, Irland och Spanien.
Flaggskeppsprodukten Big Mac lanseras till priset fyra kronor och sjuttiofem öre. Med franchiseavtalet kom åtagandet att öppna fyra restauranger på 36 månader, ett löfte som Paul Lederhausen lyckades infria.
Uppdatering: I augusti 2021 stängde McDonalds sin restaurang på Kungsgatan efter 48 år.
Läs också: Mrs Chengs – med smak av Asien