I början av 1960-talet utökades svenskarnas semester och många valde att tillbringa ledigheten på en campingplats – kanske i en sprillans ny Polarvagn. I år fyller husvagnstillverkaren 60 år och har fortfarande kvar sin fabrik i lilla Dorotea.
Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria nr 2 2024.
Sedan slutet av 1960-talet ligger Polarvagnens fabrik och huvudkontor i Dorotea, den lilla kommunen i Lappland med cirka 2 500 invånare. Men det var inte där historien om en av Sveriges största husvagnstillverkare tog sin början, utan i en gammal ladugård i Junsele, några mil söderut.
1964 startade vägteknikern Håkan Wallin och smidesarbetaren Bertil Holmqvist Junsele Husvagnsfabrik AB, som snart bytte namn till Polarvagnen. De hade båda erfarenhet av obekväma och kalla campingsemestrar och ville skapa en husvagn som till skillnad från många andra på marknaden tålde extrem kyla.
Namnet Polarvagnen hittade Håkan Wallins fru på och logotypen, den lilla isbjörnen, skapades av företagets lackerare Ragnar Granqvist. Företagets första modell döptes till Polarvagnen TB och ryktet om den nya året-runt-anpassade husvagnen med dubbla fönster och värme, spreds snabbt.
Under första året tillverkades ytterligare nio vagnar. Ladugården i Junsele byggdes om till en liten fabrik och snart kunde man serietillverka vagnarna.
Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.
NYTT MED FYRA VECKORS SEMESTER
Året innan Polarvagnen grundades hade en fjärde semestervecka införts och svenska arbetare kunde njuta av en lång och härlig sommarledighet. De första veckorna infördes redan 1938 för att industriarbetarna skulle få chans att återhämta sig, men semestern var inte till för att slappa.
Helst skulle de nästan två miljoner semesterfirarna ge sig ut på landet och andas frisk luft, för att sedan komma tillbaka till jobbet lite piggare och sundare. För att inte människor skulle slösa bort sin ledighet gav organisationer som KF och Svenska Turistföreningen ut skrifter om hur en ideal semester såg ut.
Aktiviteter som vandring och cykling uppmuntrades, men även tältcamping som blev ett billigt sätt att uppleva naturen. När kraven på bekvämlighet så småningom ökade ersattes tältet av en husvagn.
Världens första vagn för nöjesåkning ska ha ritats av den skotske läkaren och författaren William Gordon Stables redan på 1880-talet. Han inspirerades av romernas vagnar och lät bygga en nästan två ton tung, hästdragen semestervagn, utrustad med hemmets alla bekvämligheter.
Men det dröjde alltså mer än ett halvt sekel innan husvagnen fick sitt stora genombrott i Sverige. Semesterveckorna och en tilltagande bilism var bidragande faktorer, men också högkonjunkturen efter andra världskriget, som ledde till att fler fick det bättre ställt.
Under 1950-talet ökade efterfrågan på husvagnar. Sörby Mekaniska Verkstad i Örebro, som levererade husvagnar redan 1948, var en av de första svenska tillverkarna, men de fick snart konkurrens från andra fabriker. 1958 grundades Kabe och några år senare även Cabby Caravan och Polarvagnen.
MÅNGA BESTÄLLNINGAR
Polarvagnen tillverkade sin första modell 1964 och inom knappt två år hade de fått in beställningar på flera hundra vagnar. 1966 drabbades företaget av ett enormt bakslag när den nya fabriken brann ner till grunden.
Man fann en tillfällig lösning genom att flytta in i industrilokaler vid Degerforsens Kraftverk några mil utanför Junsele. Tills dess att nya lokaler fanns tillgängliga utlovades det unga företaget hyresersättning från kommunen, som gärna ville behålla verksamheten inom kommungränsen.
Men politikerna lyckades inte enas om stöd till företaget så när hyreskontraktet för de tillfälliga lokalerna började löpa ut knappt två år senare fanns ännu ingen plan för framtiden. Det bristande stödet från kommunen var en orsak till att Polarvagnen började leta efter lokaler på andra orter.
I januari 1968 tog man emot två representanter från AB Dorotea Sockens Industribyggnader. Industribolaget, som det kallades, var ett kommunalägt aktiebolag baserat i grannkommunen Dorotea. Det hade bildats fyra år tidigare för att bidra till en ökad industrialisering i Dorotea och arbetade med att locka nya verksamheter till kommunen. Nu hade man siktet inställt på den ambitiösa husvagnstillverkaren från Junsele.
Håkan Wallin och Bertil Holmqvist fick en inbjudan att besöka Dorotea för att leta lämpliga tomter, och de hittade en på drygt tjugo tusen kvm som passande nog just skulle säljas. Industribolagets representant lade genast bud på tomten och redan i slutet av januari hade Industribolaget och Polarvagnen upprättat ett kontrakt.
Enligt det skulle Industribolaget senast samma höst ha upprättat en fabriksbyggnad på den nya tomten för att sedan sälja den, inklusive alla byggnader, till Polarvagnen.
För att ha råd med denna stora investering sökte bolaget bidrag från Dorotea kommun som beviljade ett lån på flera hundra tusen kronor. Beslutet kom senare att fällas av regeringsrätten som menade
att det stred mot kommunallagen, men bygget hann färdigställas innan dess.
I slutet av året hade Polarvagnen flyttat in i sina nya lokaler. Kommunen motiverade lånet med att Polarvagnen skulle skapa många nya arbetstillfällen i kommunen, och det fick de rätt i. Under sitt första år i Dorotea hade företaget omkring 30 anställda på den nya fabriken, sju år senare hade arbetsstyrkan nästan femdubblats.
OLYCKA OCH STORORDER
Polarvagnens medgrundare Håkan Wallin gick bort i en flygolycka 1969 och fick inte ta del av företagets stora framgångar under 1970-talet. Årtiondet inleddes med en stororder från Televerket på 450 personalvagnar, en affär värd drygt 3,5 miljoner kronor.
Under de kommande åren gick man sakta om sina konkurrenter Cabby och Kabe och blev den största husvagnstillverkaren i Sverige. Den nya serien Polar Attaché blev en försäljningssuccé och 1975 låg företagets omsättning på drygt femtio miljoner kronor.
Några år senare hade den tredubblats. Vid den här tiden satsades mycket pengar och tid på marknadsföring, framför allt genom olika sportprofiler och evenemang.
När det skulle köras Formel 1-lopp på Anderstorp 1975 gick Polarvagnen in som huvudsponsor. Loppet fick det officiella namnet Polar Grand Prix of Sweden och tack vare det lyckades man öka intresset för företaget utomlands. Man blev också huvudsponsor för Sveriges ishockeylandslag Tre Kronor och gjorde en kontroversiell ändring på lagets tröjor.
När Sverige tog silver i hemma-VM i Göteborg 1981 bar spelarna tröjor där de klassiska kronorna bytts ut mot Polarvagnens isbjörn. Från början hade man tänkt behålla de tre kronorna ovanför Polarvagnens logotyp men det satte Sveriges statsheraldiker stopp för.
EFTERFRÅGAN PÅ HUSVAGNAR SJÖNK
I mitten av 1970-talet tillverkades runt 5 000 vagnar varje år, varav många gick på export, och 1978 arbetade nära 250 personer i fabriken i Dorotea. Polarvagnen ville fortsätta expandera och köpte upp sin underleverantör av inredning, öppnade ett försäljningskontor i Tyskland och ett nytt huvudkontor i Umeå.
Optimismen var stor, men man hade inte räknat med att efterfrågan på husvagnar skulle sjunka drastiskt i slutet av årtiondet. Då vände konjunkturen och oljekrisen ledde till kraftigt höjda bensinpriser, vilket i sin tur gjorde att färre hade lust att lägga pengar på en ny dyr husvagn.
Det snabba kundtappet försatte Polarvagnen i krisläge under 1970-talets sista månader. Att dra ner på personalstyrkan var inte tillräckligt för att rädda företagets ekonomi. Det skulle krävas miljonlån och en ny ägare för att få det på fötter igen.
Hellgren Invest från Sollefteå klev in som ensam ägare och under 1980-talets första år såg läget ljusare ut, trots att den svenska marknaden för husvagnar krympt markant. Men lyckan var kortvarig och 1982 begärdes företaget i konkurs. Under förhandlingarna om att rekonstruera det tog en ny ägarkonstellation över. Ny huvudägare blev AB Dorotea Sockens Industribyggnader, samma bolag som tagit Polarvagnen till Dorotea.
NYA ÄGARE
När de nya ägarna tog över 1983 inleddes arbetet med att bygga en stabil grund för framtiden. Polarvagnen köpte upp husvagnsmärket Sävsjö och bildade koncernen Polar & Sävsjö, där Sävsjö blev det lite mer exklusiva alternativet.
Året därpå fick koncernen finska ägare när Lohja Caravans tog över. Där ingick också företaget Solifer som bland annat tillverkade husbilar. Men prövningarna var inte över. På 1990-talet gick husvagnsbranschen igenom ännu några svåra år i finanskrisens spår och hos Polarvagnen stoppades produktionen tillfälligt.
När den kom i gång igen 1993 började vagnarna byggas på beställning. Vid millennieskiftet hade man äntligen återhämtat sig och kunde börja nyanställa, och lagom till 40-årsjubileet invigdes Sveriges första husvagnsmuseum i Dorotea.
Tjugo år senare firar husvagnstillverkaren sitt 60-årsjubileum med en ny jubileumsvagn och genom att bjuda in till familjefest hos återförsäljare runtom i Sverige.
I dag ingår Polar i koncernen SoliferPolar AB, men fabrik och huvudkontor hittar man i Dorotea där den största delen av vagnarna och inredningen fortfarande byggs för hand.
Denna webbplats använder cookies
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Hantera dina cookieinställningar
Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.
Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.