(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-W7J446Q');
Mannen bakom Pierre Robert
VISA BILDTEXT
Knut Wulff vid sitt skrivbord, u å. Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

FÖRETAGEN AV: Renée Nilsson 2023-08-14

Mannen bakom Pierre Robert

Knut Wulff var frisören som vigde sitt liv åt kosmetik och skönhets­produkter, och kom att grunda det fransk­klingande varumärket Pierre Robert som under en tid var Nordens största skönhets­företag.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2023 nr 2.
Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Historien om Knut Wulffs skönhetsimperium kan sägas börja med hans far, Gustav Wulff. Gustav och brodern Hermann kom från Tyskland och flyttade 1910 från Hamburg till Malmö. De båda bröderna var utbildade frisörer och hade fått anställning vid en av dåtidens mest eleganta salonger i Malmö, Salong Sauer. 1912 gifte sig Gustav med Magda Broman och ett år senare föddes deras förste son, Knut.

Samma år lämnade bröderna sina anställningar hos Salong Sauer och startade eget under namnet Wulffs Rak & Frisersalong som var uppdelad i två verksamheter, en herr- och en dam­frisering.

Gustav hade inte bara en frisör­utbildning i bagaget utan var också utbildad parfymör och det var han som tillverkade de väl­doftande vätskorna i källaren under salongen på Adel­gatan.

Verksamheten blomstrade och medan Hermann var mer inriktad på herr­frisering började Gustav ägna sig alltmer åt dam­klippning. Det fanns bara ett fåtal friser­salonger för damer i Malmö vid den här tiden men bröderna Wulff var beredda på den stigande efterfrågan av dam­klippningar. Efter första världskrigets slut och i och med kvinnors ökade själv­ständighet, började modet att förändras. Kläderna blev ledigare och frisyrerna likaså.

Gustav flyttade efter några år sin salong till större lokaler. I entrén byggdes ett stort mottagnings­rum där man sålde parfymer och eau-de-cologner. Här såldes också parfymerat hårvatten som var det första i sitt slag i Sverige.

Gustav hade inte bara en frisör­utbildning i bagaget utan var också utbildad parfymör och det var han som tillverkade de väl­doftande vätskorna i källaren under salongen på Adel­gatan. Produkterna såldes förutom till salongens kunder också till parfymerier och kemikalie­affärer runt om i landet.

Läs också: Entreprenörskap i skönhetens namn

Kung Gustav V var ofta i Skåne för att besöka de olika slotten för att umgås och jaga, och det var Gustav Wulff som fick i uppdrag att raka och klippa kungen. Kungen blev så nöjd med resultatet att han inte bara blev en åter­kommande kund utan utnämnde också Gustav Wulff till hovfrisör 1920. Att på friser­salongerna kunna visa upp diplomet med det kungliga emblemet blev en kvalitets­stämpel och imponerade på kunderna.

Knut Wulff var med och tog fram hårvårdsmärket Naturelle. Foto: Unilevers arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

KNUT TOG ÖVER
Men säg den lycka som varar. Efter att ha drabbats av flera personliga motgångar bestämde sig Gustav Wulff för att lämna Malmö och sälja salongerna i slutet av 1920-talet. Den då 17-årige sonen Knut tog, med hjälp av släktingar, ett banklån på 10 000 kronor och köpte faderns verksamhet. Det var en stor summa då en spår­vagns­biljett till exempel kostade 15 öre. Men Knut var fast besluten om att driva verksamheten vidare och hade tydliga visioner om vart han var på väg.

Modet med de nya, kortare frisyrerna och accepterandet av att färga håret skapade en stor efterfrågan på dam­frisörer. De populära frisyrerna krävde nog­grant stajlade, klippta och lagda hår. Knut Wulff reste till Hamburg i tre månader för att praktisera på en dam­frisering och kom hem med viktiga kunskaper i teknik och styling.

Läs också: Katja of Sweden – landets första modeorakel

Den första tiden kantades av ekonomiska problem, på grund av den rådande depressionen. Knut lyckades dock hålla verksamheten flytande och kunde snart till och med expandera och starta upp fler salonger. Knut var inte bara en skicklig frisör, han var också en slipad affärs­man och förstod tidigt vikten av att exponera sitt företag. 1934 införde han sin första annons för salongen i tidningen Sydsvenskan. I annonsen fanns ett citat av en tysk film­stjärna som talade gott om den behandling han fått på salongen i Malmö.

På sommaren 1937 öppnade Knut en salong i Falsterbo, den skånska idyll där de rika och berömda gärna spenderade sina somrar. Tack vare sitt redan goda rykte lyckades han, precis som sin far, dra till sig kungliga kunder. Han fick god kontakt med prinsessan Sibylla som var en återkommande kund.

Vid besöken brukade Knut skänka prinsessan en skönhets­produkt och 1952 blev han utsedd till kunglig hov­leverantör. Det var också Knut som fick äran att klippa vår nuvarande kung, Carl XVI Gustaf, för allra första gången då han var ett par år gammal.

Skönhetssalongen i Arkaden, Malmö, 1961. Upp till 50 kunder kunde behandlas samtidigt, efter en ombyggnation till en modern öppen planlösning. Foto: Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

MONSIEUR ROBERT
Knut hade under sina tonår hjälpt till i sin fars salong med att blanda och tappa parfymer och hår­vatten på flaska. Antagligen var det där som intresset för skönhets­produkter väcktes. När hans moster Anna bad honom att ta över hennes friser­salong vid mitten av 1930-talet såg han en möjlighet att omvandla verksamheten och enbart satsa på dam­frisering.

På salongen, som låg på Södergatan i Malmö, började man nu även erbjuda skönhets­behandlingar som manikyr, pedikyr, ansikts­behandlingar och makeup. Kunderna strömmade till och efter två år hade salongen 14 anställda.

Allt fler kvinnor hade börjat använda smink och skönhets­idealet var Hollywoods kvinnliga skådespelare som inspirerade kvinnor att lägga mer tid och pengar på smink, hud- och hårvård.

Knut kände ständigt pressen att ligga i framkant vad gällde de senaste trenderna och teknikerna, och fortsatte att vidare­utbilda sig inom frisör­yrket. Under en inspirations­resa till Paris där han bland annat skulle besöka L’Oréals skola, ska Knut ha träffat en man som titulerades Monsieur Robert och som tillverkade kosmetika. Knut berättar i boken ”Skönhetens entreprenör” om att han där köpte recept och tillverknings­rätt för en exklusiv liten serie skönhets­produkter.

Läs också: Filmen banade väg för vardagssuccé

Dessa blev basen i den skönhetsserie han sedan lanserade under namnet Monsieur Robert på sina salonger. Den kompletta makeup-­serien Mille Colori innehöll bland annat underlags­crème, ögonskuggor, mascara, eyeliner, puder, nagellack och läpp­stift som blev en stor succé.

Allt fler kvinnor hade börjat använda smink och skönhets­idealet var Hollywoods kvinnliga skådespelare som inspirerade kvinnor att lägga mer tid och pengar på smink, hud- och hårvård. Monsieur Robert blev snabbt ett populärt skönhetsmärke och ett måste i den trend­medvetna kvinnans skönhets­rutin.

kungFoto:
Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

KRÄMEN GJORDE SUCCÉ
I mitten av 1940-talet inredde han ett litet laboratorium i källaren i villan där han bodde tillsammans med sin familj. Här till­verkades de första produkterna. Redan från början tog man avstånd från att testa produkterna på djur. Det var i källaren som Knut tog fram en av Sveriges mest köpta skönhets­produkter genom tiderna – hudkrämen Lait de Beauté, mer känd som LdB.

Krämen ska han ha blandat ihop i en vanlig köks­maskin. Verksamheten växte snart ur den lilla källaren och till­verkningen flyttade till nya, större lokaler. Produkterna såldes inte bara på salong, utan med hjälp av kring­resande för­säljare som spred dem ut i landet.

Läs också: Pyramiden som rasade

1959 startade Knut Wulff skönhets­skolan Pierre Robert. Utbildningen, som var på ett år, gav eleverna kunskaper i bland annat varu­kännedom, kemi, försäljnings­teknik och franska. Under 1960-talet bytte även varu­märket Monsieur Robert namn till Pierre Robert. Namnet var en kombination av Knut Wulffs båda söners förnamn, Pierre och Robert. Under 1960-talet startade man en brev­kurs för biträden i parfym- och färg­handeln, som cirka 7 000 personer genom­gick.

Det startades även en distanskurs för vanliga konsumenter där deltagarna fick tips och råd om makeup och hudvård. Allt eftersom fasades nu salong­verksamheten ut ur företaget. Kändisar och societeten hade vallfärdat till Wulffs salonger i Malmö, Göteborg, Stockholm och Köpenhamn men på 1970-talet såldes den sista salongen och Knut Wulff fokuserade nu endast på skönhets­produkter. Förutom smink var han med och tog fram flera fram­gångs­rika hud- och hårvårds­serier som Naturelle, Jane Hellen, PR for men och Maxelle.

Jane Hellen riktade sig till en yngre publik och
det röda läppstiftet blev Sveriges mest sålda.
Foto: Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

BRANN FÖR YRKET
Att Knut Wulff var väldigt involverad i sina företag och i fram­tagandet av nya produkter kan hans familj intyga. I en intervju i Sveriges Radio berättar sonen Robert om hur fadern kunde komma hem efter en arbetsdag med halva ansiktet sminkat och med färg på naglarna.

Under 1970-talet stod hans företag för hälften av all hudvård i Sverige och en tredjedel av kosmetiken.

Knut Wulff brann för sitt yrke och hade en klar och tydlig vision för sina produkter. Tack vare sina täta sam­arbeten med franska mode­hus hade han stenkoll på de kommande trenderna och kunde anpassa sina produkter därefter. Under 1970-talet stod hans företag för hälften av all hudvård i Sverige och en tredjedel av kosmetiken. Koncernen hade cirka 350 anställda vid den här tiden, och det var då som Knut bestämde sig för att sälja.

Stor­företaget Unilever hade i flera år jobbat för att få köpa upp Pierre Robert men det skulle dröja till 1975 innan han faktiskt sålde företaget. Han stannade kvar som vd i tre år innan han gick i pension 65 år gammal.

Läs också: Fräschörens dyra hjälpmedel

Men, det visade sig vara allt för tidigt för Knut att pensionera sig. Han kunde inte släppa idéerna på nya produkter och 1980 startade han som delägare upp ett nytt företag. Här lanserades en ny kosmetik­serie baserad på örter som fick namnet Fleur de Santé. Produkterna såldes via post­order och franchise­butiker och blev en stor framgång.

När Knut fyllt 70 började han dock varva ned och blev i stället konsult. Unilever, som köpt Pierre Robert och dess varu­märken, lade ned kosmetik­produktionen i Sverige i mitten av 1990-talet.

2002 avled Knut Wulff, 89 år gammal. Fyra år senare re­lanserades Pierre Robert som ett under­klädes­märke och ägs i dag av Pierre Robert Group med bas i Norge. Det fram­gångs­rika varumärket LdB ägs i dag av Orkla Care och till­verkningen sker i Falun.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.