Mah-Jong - 10 år som formade svenskt mode
VISA BILDTEXT
Nytt möter gammalt. Bild ur Svensk Forms arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

FÖRETAGEN AV: Bodil Hasselgren 2016-05-03

Mah-Jong – 10 år som formade svenskt mode

I år är det 50 år sen Helena Henschen, Veronica Nygren och Kristina Torsson grundade företaget Mah-Jong. Plysch, manchester och akryl i tydliga mönster och färger blev synonymt med 1960-talets sociala och politiska förändringar.

Första kollektionen från 1966 bestod av fyra modeller i neonfärgad akryl tillverkad på Borås trikåfabrik men innan Nordiska Kompaniet hunnit annonsera så var den slutsåld. Kollektionen var en tydlig brytning mot det mer traditionella och stela modet genom sitt färg- och formspråk och materialet gav rörelsefrihet. Marie Louise De Geer tillsammans med Åsa Moberg och Johanna Hald stod modeller och Carl Johan De Geer fotograferade den idag ikoniska kollektionen.

Företaget var Stockholmsbaserat och hade som mål att skapa färgstarka och lättskötta basplagg som tillverkades i Sverige. Namnet kom från det kinesiska spelet med samma namn och var ett sätt att visa solidaritet med dess ursprungsland.

Läs mer om Mah-Jong på Vamlingbolagets webbplats

När man 1968 började tillverkar kläder i plysch, silkestrikå, bomull och manchester  kunde man även satser mer på mönster inspirerade av natur och djur men även folkloristik och persisk miniatyrkonst. Ur detta skapade man en baskollektion som inte skulle påverkas av modetrender, idén var istället att kunden skulle köpa en basgarderob som sen kunde kompletteras med plagg i samma stil och med samma kvalité. Samma år lämnade dock Helena Henschen företaget.

Omslag till Dagens Nyheters söndagsbilaga från 1966 med modeller i bland annat Mah-Jong. Bild ur Mah-Jongs historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Bild ur den ikoniska fotoserien av Carl Johan de Geer mer Marie Louise De Geer, Johanna Hald och Åsa Moberg. Bild ur Svensk forms historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Tygprover i akryl till den allra första kollektionen ur Mah-Jongs historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Bild ur Carl Johan De Geers fotoserie för Mah-jongs första kollektion 1966. Bild ur Föreningen Svensk forms historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Pressklipp från Tidningen Vi 1971 som gav Mah-Jong i uppdrag att rita kläder för regn, rusk och trafikssäkerhet. Resultatet regnkappan Eldfluga tillverkad av Akvarex. Bild ur Mah-Jongs historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Mah-Jongs grundidéer från företagets första postorderkatalog 1972 ur Mah-Jongs historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Blandat material ur Mah-Jongs historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Mah-Jong var ett företag där man arbetade politiskt genom bland annat försäljning av tidskrifter och böcker, samt varor från Kina och Palestinasjalar i sina butiker. Man ville även att alla anställda skulle vara lika delaktiga i företaget på alla områden och man hade därför en icke-hierarkisk organisation.

1972 släppte Mah-Jong sin första postorderkatalog där man förklarade med företagets grundtankar: Samma modell ska finnas år efter år, materialen ska vara naturliga, alla åldrar och storlekar ska få plats, kläder ska få vara vackra och till sist en förklaring till plaggens höga priser. I katalogen hade bilderna på unga kvinnor byts ut mot personer i olika åldrar och med olika kön, etnicitet och storlekar. Samma år hade Mah-Jong annonsplats i tunnelbanan där man valde att istället för att visa upp kläder gjorde reklam för FNL:s arbete under kriget i Vietnam och uppmanade resenärerna att skicka pengar till deras postgirokonto.

Att stödja svensk tekoindustri var en av Mah-Jongs absolut viktigaste värdegrunder men när man inte kunde komma överens med den valde man 1976 att lägga ner företaget.

Läs om vår arkivarie Linda Israelssons favorit ur Mah-Jong arkivet!

1983 grundade Kristina Torsson Vamlingbolaget i ett gammalt mejeri på Gotland. Företaget har en liknande filosofi som Mah-Jong en gång hade: Sköna och vackra vardagskläder som håller år efter år och som utan svårighet skall kunna kompletteras med nyare plagg från aktuella kollektioner. Plaggen ska vara gjorda av naturmaterial under goda arbetsförhållanden och utan att följa modetrender. Flera mönster från Mah-Jong finns kvar och används än idag.

Läs Ingrid Giertz-Mårtenssons intervju med Kristina Torsson från Mah-Jong till Vamlingbolaget

I Mah-Jongs arkiv hos oss Centrum för Näringslivshistoria finns allt från mötesprotokoll, beställningslistor, pressklipp, tygprover och hela plagg.
Än idag slås man av hur färggranna och djärvt mönstrade plaggen är. På många sätt personifierar de 60- och 70-talet där politiska och social förändringar skedde runt om i världen och det är inte svårt att förstå hur Mah-Jongs kläder stod ut i det svenska folkhemmet.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.