Med utställningen You Say You Want a Revolution? Records and Rebels 1966-1970 har jeanstillverkaren Levi’s gått samman med Victoria and Albert museum för att lyfta fram hur 1960-talets revolutioner – de genomförda och de som blev kvar på idéstadiet – påverkar vårt samhälle idag.
FÖRETAGEN AV: Bodil Hasselgren 2016-10-21
You Say You Want a Revolution? Levi’s samarbetar med V&A
DELA
Genom konst, design och musik från slutet av 1960-talet har man i You Say You Want a Revolution? Records and Rebels 1966-1970 lyft fram tidens revolutionära anda. Levi’s Strauss & Cos företagsarkiv har lånat ut fem plagg till utställningen och av Tracey Panek, historiker hos företaget får vi veta att V&A intendenten Geoffrey Marsh under 2015 besökte huvudkontoret på Levi’s Plaza i San Francisco.
Tillsammans gick Panek och Marsh igenom Levi’s företagsarkiv, som sträcker sig från skapande av de allra första denim jeansen 1873 fram till idag. De plagg man fann vara mest signifikanta för 1960-talets mode för såväl hippies som för rockrebeller var ett par 505™ jeans, ett par 501® jeans. ett par bell-bottom Orange Tab jeans samt ett par super slim jeans och en herrläderjacka. Rockmusiken, the Swinging London, Carnaby Street, Woodstock festivalen, the Summer of love och the är några teman som återkommer i utställningen och där Levi’s plagg har fått ta en plats i historien.
1950 och 60-talen var de årtionden då tonåringar på riktigt intog centrum för kulturen och för samhället i stort. Levi’s Strauss & Co hade sena 1930-talet siktat in sig på den nya kundgruppen och musiken var ett bra sätt att ta sig in i den framväxande ungdomskulturen. Företaget sponsrade tävlingar, gjorde affischer och bytte ut ordet ”overall” mot ”jeans” i marknadsföringen för den nya modellen 505 som lanserades 1967 året som idag ofta benämns som the Summer of Love. Modellen blev snabbt populär bland rockband som the Rolling Stones och med på utställning finns omslaget till albumet Sticky fingers från 1971 där ett foto av Andy Warhol visar upp ett manligt skrev klätt i ett par Levi’s 505 kan tas som ett tydligt exempel.
Lagom till utställningen lanserar Levis Strauss & Co bland annat en specialutgåva om 1000 stycken av Levi’s® 505™ C jeans med ett 60-tals mönster ur V&As samlingar på insidan. Jeans kommer endast att säljas på Victoria & Albert museum, i en Pop-Up Shop on Carnaby Street och på Levi’s Regent Street flaggskeppsbutik.