Kooperationen formade Sverige
VISA BILDTEXT
Gruppbild utanför Konsum i Bergby. Foto: Länsmuseet Gävleborg.

FÖRETAGEN AV: Anders Johnson 2024-09-27

Kooperationen formade Sverige

Genom kooperativa föreningar, folk­bildning och konsument­upplysning för­ändrades Sverige. Medlems­antalet i KF växte och snart öppnade landets första snabb­köp.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria nr 2 2024.
Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Den 4 september 1899 samlades representanter från 42 kooperativa föreningar till en kongress i Stockholm. Det fanns flera lokala konsument­kooperativ runt om i Sverige, men de drabbades ofta av ekonomiska svårigheter. Därför behövdes en organisation som kunde hjälpa föreningarna att få en stabilare ekonomi.

Initiativet till kongressen togs av den 34-årige Axel Rylander som var social­demokrat och före­ståndare för en kooperativ förening i Stockholm, och den 27-årige liberalen G.H. von Koch, som blev en fram­trädande social­politiker under 1900-talets första decennier. Kongressen beslöt att bilda Kooperativa För­bundet (KF).

Läs också: När snabbköpen kom till byn

von Koch valdes till sekreterare. Han hade under en studie­resa till Stor­britannien 1898 fått inspirationen att introducera den moderna kooperationens idéer i Sverige. Det var också i England som konsument­kooperationen föddes. Närmare bestämt i Rochdale utanför Manchester.

Där hade en grupp textil­arbetare bildat Rochdale Society of Equitable Pioneers 1844. De regler som skapades där, bland annat att föreningen skulle vara öppen och demokratisk, att varorna skulle betalas kontant samt att ett eventuellt över­skott skulle ges som åter­bäring efter hur mycket varje medlem hade handlat för, kom att bli mönster­bildande för den kooperativa rörelsen i många länder.

1904 startade KF en agentur­rörelse för att för­medla varor från fabriker till konsument­föreningarna, och tre år senare centraliserades parti­handeln till KF. 1908 startade KF:s spar­kassa där enskilda medlemmar och föreningar kunde sätta in pengar. Detta bidrog till att lösa kooperationens ständigt åter­kommande likviditets­problem.

KF med­verkade till att sak­försäkrings­bolaget Sam­arbete bildades 1908, och Liv­försäkrings­anstalten Folket 1914, vilka sam­ordnades i Folksam 1950.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

MEDLEMMARNA BLEV FLER
KF:s medlems­antal växte snabbt, från 11 000 vid sekel­skiftet till 240 000 1920 och 700 000 1940. På 1920-­ talet började flera butiker kallas Konsum, efter förslag av Nils Willner som arbetade med reklam och marknads­föring inom KF. Men i delar av landet upp­fattades detta som ett på­hitt från Stockholm, varför man hellre sa ”kooperativa”.

Efter samman­slagningen såg Johansson till att snabbt utplåna alla spår av Svenska Hem och de kvinnliga pionjärerna inom föreningen, som han gärna kallade ”Hemska Sven”.

Den som skulle göra KF till Sveriges största företag var Albin Johansson. 1903 blev han som 17-åring biträde i Tanto Handels­förening på Söder­malm i Stockholm, och 1916 blev han före­ståndare för den ny­bildade Konsument­föreningen Stockholm.

Johansson över­talade det kvinnliga konsument­kooperativet Svenska Hem (känt genom tv-serien Fröken Frimans Krig) att ansluta sig. Svenska Hem var huvud­stadens största konsument­kooperativ och mer väl­skött än övriga föreningar i Konsument­föreningen Stockholm. Efter samman­slagningen såg Johansson till att snabbt utplåna alla spår av Svenska Hem och de kvinnliga pionjärerna inom föreningen, som han gärna kallade ”Hemska Sven”.

Läs också: Beslutet som ritade om den svenska matkartan

Albin Johansson var vd och styrelse­ordförande i KF och i många av dess dotter­bolag 1924–57. Han drev på moderniseringen organisatoriskt och tekniskt. Han var bland annat väg­röjare för att en Konsum­förening skulle kunna driva flera butiker.

Albin Johansson vid Katarinahissen, 1951. Foto: Lennart Nilsson, ur Kooperativa Förbundets arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

BOJKOTT AV DET PRIVATA NÄRINGSLIVET
Konsument­kooperationen utsattes inlednings­vis för bojkotter av det privata närings­livet, och Johansson reagerade även mot alla monopol och karteller inom närings­livet.

KF kom därför att bygga upp en omfattande industri­rörelse. Det hela startade 1909 då KF köpte en margarin­fabrik i Väners­borg för att bryta det margarin­monopol som existerade. Det första egna fabriks­bygget var en margarin­fabrik i Norr­köping 1921. Margarinet såldes under namnet Eve, vilket stod för ”Extra Vitamin­berikat”.

GRUNDADE FABRIKER
KF köpte eller grundade sedan en rad fabriker som bland annat till­verkade mjöl, kaffe (Cirkel­kaffe), choklad (Nord­choklad), frukt­konserver (Björne­kulla), drycker (Wårby), tvätt­medel (Persil), skor, kläder, möbler, porslin (Gustavs­berg), glöd­lampor (Luma), gummi­produkter (Gislaved), kassa­apparater (Hugin), vågar (Stathmos) och truckar (BT).

Flera av dessa industrier blev även fram­gångs­rika på export­marknaden. Allt detta ledde till att karteller sprängdes, priserna sjönk och produktionen ökade. 1938 kom 70 procent av det som såldes i de kooperativa butikerna från egna industrier.

Läs också: Vart tog varuhusen vägen?

Albin Johansson var en övertygad fri­handels­vän, liksom den nära med­arbetaren Anders Örne, kallad ”kooperationens chefs­ideolog”.

Örne var även riksdags­ledamot och kommunikations­minister för social­demokraterna. Han motsatte sig politiska förslag om skydds­tullar och stats­stöd till kooperationen, och hävdade att sådant stöd endast blir ”bekväma sov­kuddar för initiativ­lösa och eljest odugliga företags­ledare”.

Anders Örne och andra social­demokrater som var ledande inom kooperationen bidrog till att konsument- och konkurrens­perspektivet fick en stark röst i ett parti som, genom kopplingen till fack­förenings­rörelsen, annars kunde ha blivit mer präglat av ett producent­perspektiv.

Läs också: Från knalle till e-handel

Både handels- och industri­rörelsen medförde en omfattande bygg­verksam­het. 1924 startade KF ett eget arkitekt­kontor. Under Eskil Sundahls ledning 1924–­1958 kom kontoret att få stor betydelse för den svenska funktionalismens utveckling. Kontoret ritade även bostäder, samlings­lokaler, formgav möbler och för­packningar och med­verkade i samhälls­planeringen.

Kontoret medverkade till ut­formningen av moderna bruks­samhällen på Kvarn­holmen i Nacka och i Gustavs­berg på Värmdö, där KF hade köpt en mjöl­kvarn 1922 respektive en porslins­fabrik 1937. Många av husen ritades av Olof Thunström, mer känd som ”Thun-­Olle”. En annan av kontorets stjärn­arkitekter var Artur von Schmalensee som ritade Lumas lamp­fabrik i Stockholm, invigd 1930.

Porslinsfabriken på Domus i Gustavsbergs centrum som invigdes 24 april 1964. Foto: Stig T. Karlsson/ Värmdö kommuns bildarkiv.

KONSUMENTUPPLYSNING OCH FOLKBILDNING
Till de kooperativa grund­idéerna hör även tankar om konsument­upplysning och folk­bildning. KF grundade till­sammans med LO och Social­demokraterna Arbetarnas Bildnings­förbund (ABF) 1912. Sju år senare grundades Kooperativa För­bundets korrespondens­institut (från 1933 Brev­skolan).

Harald Edin ledde verksam­heten fram till 1959. Han var även rektor för Vår Gård i Salt­sjöbaden från starten 1924 till 1959. Där bedrevs utbildning av butiks­personal och chefer inom KF.

En betydande folk­bildar­gärning utfördes av Anna-Britt Agnsäter. Hon var hus­hålls­lärarinna och chef för KF Provkök 1946–80. Agnsäter gav ut den nydanande Vår kokbok 1951, som därefter har utkommit i ständigt nya upplagor. Hennes recept innehöll exakta upp­gifter på tid, temperatur och volym. Agnsäter definierade stor­leken på tesked och mått­sked, och introducerade mått­satsen och stek­termometern. 1975 lanserade hon Mat­pyramiden.

Kooperativa varubussar blev lösningen när kundunderlaget på landsbygden inte räckte för en butik. I Örebro startade fiskförsäljning per varubuss i slutet av 1922. Foto: Ur Kooperativa Förbundets arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

SNABBKÖP SLÅR UPP PORTARNA
Anna-Britt Agnsäter fick många idéer under en studieresa till USA. Därifrån hämtade KF även en annan ban­brytande innovation, nämligen själv­betjänings­butiken, eller snabb­köp som KF kallade konceptet. Konsum öppnade Sveriges första ren­odlade snabb­köp på Oden­gatan i Stockholm 1947.

Läs också: Kampen mellan drivmedlen

En delegation med bland andra Albin Johansson hade studerat själv­betjänings­butiker i USA. Viktiga insatser gjordes också av Henry Nilsson, som under fem år hade arbetat i amerikansk detalj­handel.

Stig Wiberg fick i uppdrag att rulla ut konceptet över landet. Han ut­formade informations­material till personal och kunder, och utvecklade praktiska lösningar för butikernas utformning. Under efter­krigs­tiden blev KF också pionjärer med djup­frysta livs­medel, moderna varu­hus, stor­marknader och effektivare lager­hantering.

Julkorv hos Konsum, 20 december 1957. Foto: Örebrokuriren/Örebro läns museum.

BLÅVITT FÖDS
KF arrangerade 1971 sin första konsument­kongress. Den uttalade sig för att för­bundet skulle ta fram bas­varor till låga priser. Året därpå lanserades en kollektion med bas­kläder för kvinnor med varu­märket Vinetta.

Basmöbler lanserades 1978, och året därpå kom de blå­vita varorna som såldes under generiska namn i vita för­packningar med blått tryck. Varu­märket Blåvitt avskaffades 2003 och ersattes av det nya låg­pris­märket Coop X-tra.

Läs också: När Domus dominerade centrum

Fram till 1966 var KF det största blocket i svensk daglig­varu­handel, men passerades detta år av ICA. De hade då cirka 35 procent var av daglig­varu­handeln. I dag står ICA för drygt 50 procent och kooperationen för knappt 20 procent. Även Ax­food är numera större än KF.

Den sista industrin inom KF var Juvel­kvarnen i Göteborg som lades ner 2001. Även KF:s ägande i Reso, OK, Norstedts, Akademi­bokhandeln, Bokus och Kapp-­Ahl har avvecklats.

ICA hade länge haft problem med hur makt och ansvar skulle för­delas mellan de enskilda handlarna och koncernen. Men 1972 fann man en frukt­bar lösning på detta problem, som fort­farande tillämpas. Därmed lades en god grund till ICA:s expansion.

Blåvitt, det »märkeslösa« varumärket för Konsums dagligvaror. Den första varan som lanserades var Blåvitts tandkräm, 1975. Foto: Ur Kooperativa Förbundets arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

ORGANISATORISKA PROBLEM
Under 1970-talet kom KF däremot att få allt större organisatoriska problem. Trots många ledar­byten, strategi­förändringar och omorganisationer har KF inte lyckats skapa någon stabil och lång­siktig lön­samhet i affärs­rörelsen. Resultatet har ofta hållits uppe genom för­säljning av till­gångar. Bland annat har industri­rörelsen successivt av­vecklats.

Den sista industrin inom KF var Juvel­kvarnen i Göteborg som lades ner 2001. Även KF:s ägande i Reso, OK, Norstedts, Akademi­bokhandeln, Bokus och Kapp-­Ahl har avvecklats.

Som mest fanns det över 200 Domus­varuhus, men de lades ner på löpande band. Konsument­föreningar slogs samman, och många butiker lades ner. 2002 bildades Coop Norden som en gemensam daglig­varu­koncern för Danmark, Norge och Sverige. Den upp­löstes efter sex år.

KF hade mycket stor betydelse för svensk samhälls­utveckling under 1900-talet. Med tanke på dagens debatt om bristande konkurrens inom handeln och om stigande mat­priser skulle det nog vara värde­fullt om konsument­kooperationen kunde åter­vinna något av sin forna styrka.

Ur arkivet: Kokbok för smekmånaden

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.