Fram till 1960-talet producerade Kockums Jernverk produkter till hushållen, ofta köksgeråd som kärl, kastruller, skålar och koppar. Det hade de gjort sedan 1893. På 1960-talet utkonkurrerades de av plasten.
Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria nr 1 2019.
Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!
Ungefär fram till idag, har plasten regerat, men hållbarhetstrenden har förändrat läget och Kockums Jernverk har återuppstått. Man smyglanserade produkterna under Formex under hösten 2018. Vd Richard Andersson ansökte redan 2016 om att få ta över varumärket. Från och med september kunde människor återigen njuta av de nödvändiga köksredskapen – för fina för att plocka undan. Höstens lansering har visat att känslan var rätt. Vid grundandet flankerades Richard endast av marknadschefen Robert Turanji.
I februari 2019 är de fem personer – och antalet återförsäljare växer, under året kommer produkterna bland annat att lanseras i Danmark. – Historien och arvet är hela vår identitet. Vi gör inte nya designer utan ser fram emot att plocka fram skatter från tidigare produktion. Vi vet till exempel att durkslagen som gjordes av företaget var väldigt populära. Vi får också många förfrågningar om hinkarna. Under året kommer vi att plocka fram en gjutjärnsgryta på fem liter och sortimentet kommer att fortsätta växa löpande, säger Robert Turanji. Låt oss hoppas att fler upptäcker Kockums Jernverk – då får bolaget all anledning att gräva djupare i historien och göra fler vackra produkter.