Kliv in i ett kök från förr
VISA BILDTEXT
I projektet har utvecklarna använt sig av arkivbilder för att få matten så exakta som möjligt. Besökarna ska sedan med hjälp av VR-glasögon kunna röra sig runt i köket. Foto ur HSB Riksförbunds arkiv hos Centrum for Näringslivshistoria.

FÖRETAGEN AV: Sara Johansson 2023-04-26

Kliv in i ett kök från förr

Ny teknik kan göra det möjligt att uppleva gamla tider. Med hjälp av VR-teknik bygger HSB just nu upp ett tids­typiskt kök från 1923.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2023 nr 1.
Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

HSB grundades 1923 och firar alltså 100 år i år. Som en del av firandet kommer de att göra en turné genom Sverige med en utställnings­trailer där HSBs historia visas upp.

– Trailern ska åka runt på 20 olika orter under våren och sommaren. Vi åker till våra regionala HSB-­föreningar som bjuder in bo­sparare, brf-­styrelser och andra, berättar Angelica Sandgren som är varumärkes­ansvarig på HSB och projekt­ledare för hela jubileet.

Angelica Sandgren hoppas att projektet ska hjälpa till att visa på HSB:s innovationsförmåga genom åren. Foto: Kalle Nordlund.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

Innovationer inom hemmen kommer att få stor plats i den ambulerande ut­ställningen, inte minst gäller det kök och kökets betydelse. För att göra upp­levelsen så verklig och “gripbar” som möjligt byggs en virtuell köks­miljö från 1923 upp i trailern.

– Med hjälp av VR-­teknik kommer besökarna att kunna gå runt i ett typiskt kök från den tiden. Man kommer inte bara att kunna se hur det såg ut, utan även öppna köks­luckor, sätta på radion osv.

Läs också: Köket – ett rum för drömmar

För att genom­föra projektet har HSB tagit hjälp av byrån Frank Valiant som är specialister på att visualisera det svåra på ett enkelt och spännande sätt, med hjälp av ny teknik, bland annat AR och VR.

Den här tekniken – att skapa miljöer som man virtuellt kan gå in i – används ofta för att åskådlig­göra komplicerade konstruktioner eller icke existerande lösningar och miljöer, men här handlar det om att visa upp något så som det faktiskt såg ut förr. Angelica Sandgren berättar att det ändå krävt mycket jobb och en del detektiv­arbete.

– Det är så många detaljer som måste bli rätt: Vad ska det vara för golv? Ska det vara tapeter eller målade väggar? Hur höga var golv­socklarna? Vi har gjort mycket research, men sedan får man också tänka på att alla hem såg ju olika ut.

Foto: Frank Valiant.

För att komma i gång med arbetet utgick utvecklarna på Frank Valiant från bilder på kök ur HSB:s arkiv hos Centrum för Näringslivs­historia.

Utifrån referens­bilderna har de kunnat mäta allt från bänkar till luckor och hoar. Sedan har det gällt för Angelica och kollegorna Caroline Hedlund och Bengt Skånhamre att komplettera med rätt saker, något som krävt kontakter med bland andra museer och auktions­hus.

Köket ska förutom väggar, golv och möblemang även innehålla sådant som soff­kuddar, vägg­bonader och tras­mattor. Och det ska kännas som att någon verkligen lever där, så det kommer att finnas disk i disk­hon och en och annan kaffe­kopp kan komma att stå framme.

Samlaren: Kök som berättar

Vad är det då med köket som är så viktigt att det får detta fokus i jubileums­satsningen?

– HSB har stått för så många innovationer genom åren, inte minst genom köket som alltid fungerat som en viktig samlings­plats. Genom VR- tekniken kan vi visa upp det gamla på ett bra sätt. Vi tror att det kommer att vara spännande, roligt och ge aha-upplevelser för besökarna, säger Angelica Sandgren.

Den 6 april ska det virtuella köket vara helt klart. Den 13 april påbörjas turnén med ett besök i Lund för att sedan åka runt i landet och avsluta i Almedalen. Och HSB har redan nu planer på att även kunna använda köket efter jubileums­året så att fler får möjlighet att kliva in i ett autentiskt 1920-talskök.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!