FÖRETAGEN AV: Margarita Feldman 2019-10-14

History marketing med Smirnoff

Samma år som Sverige införde näringsfrihet 1864, startades tillverkning av Smirnoffvodkan av Pjotr Smirnov i Ryssland. Nu, över 150 år senare, väljer företaget att lyfta delar av sin historia i en global kampanj.

Familjen Smirnovs, och därmed Smirnoffvodkans, historia är dramatisk och internationell. Pjotr Smirnov grundade vodkadestilleri i Moskva år 1864. Med sin patenterade destillationsprocess som använde kol för att rena vodkan blev hans produkt omåttligt populär i Tsarryssland och familjen Smirnov blev en av Ryssland rikaste.

Det första slaget mot verksamheten kom dock redan 1904 då den ryska vodkaindustrin nationaliserandes. Vladimir Smirnov, som tagit över efter sin far Pjort, var tvungen att sälja sin affärsrörelse till staten. Nästa slag kom i och med ryska revolutionen 1917 då familjen Smirnov var tvungen att fly till Frankrike för att undkomma den kommunistiska terrorn. Efter att ambulerat runt tillverkningen lyckades Smirnov, som nu döpt sitt varumärke till det franskklingande Smirnoff, så småningom öppna ett destilleri i USA. Den ryska kolrenade vodkan möttes först med misstro och det tog flera decennier att etablera produkten och vänja amerikanerna vid att dricka vodka. För närvarande ingår Smirnoff i bolaget Diageo.

L.O. Smith – affärsman och geni

Företagets brokiga historia plockas nu fram i en global varumärkeskampanj i vilken berättelsen kring Vladimir Smirnov lyfts fram.  För den som vill fördjupa sig i Smirnoffhistorien finns arkivet bland annat på Harvard Library i USA. Noterbart också att vissa produkter i Smirnoffs sortiment fortfarande tillverkas med hjälp av den kolreningsmetoden som patenterades av Pjort Smirnov för över 150 år sedan.