Att stress idag är ett samhällsproblem är ingen nyhet. Mer förvånande är kanske att det redan på 1950-talet bedrevs en kampanj mot jäktet och hetsen i vardagstillvaron av det branschgemensamma Försäkringsbolagens Upplysningstjänst.

FÖRETAGEN AV: Centrum för Näringslivshistoria 2017-06-22
Femtiotalets jäktsjuka
DELA
Texten är skriven av Mathilda Ekström och kommer ursprungligen från skandiahistoria.se
I inledningen av 1950-talet började försäkringsbolagen med sin ”antijäktpropaganda”. Kampanjen inriktade sig främst på huvudstaden och dess invånare eftersom det var där hetsen var som värst, Stockholm betecknades av många som ”världens jäktigaste stad”. Kampanjen spred sig senare till andra delar av landet.

Jäktet ansågs förekomma överallt: i hemmet, på arbetet, i trafiken och på fritiden. Handlingarna i arkivet berättar om överambitiösa husmödrar som bräcker varandra i flotta bjudningar och om hur man jagar ut från staden till skidspår eller badplatser för att till sist avsluta kvällen på dansgolven, i stället för att ta det lugnt hemma och lägga sig tidigt.

Kampanjens motto var ”Jäkta mindre = bättre hälsa, färre olyckor och större trivsel” och propagandan bedrevs genom affischer, skyltar, föredrag och skrifter. Ett specialnummer av Försäkringstidningen där man försökte ge positiva råd till de drabbade av ”jäktsjukan” distribuerades till alla Stockholms hushåll.

Vill du veta mer om Skandias historia? Besök då Skandiahistoria.se – producerad av Centrum för Näringslivshistoria.