En färgstark företagsidé
VISA BILDTEXT
Många är de barn (och vuxna) som genom åren målat med Crayolas kritor. Sune Sundahl/ArkDes.

FÖRETAGEN AV: Ulrika Fjällborg 2022-10-27

En färgstark företagsidé

Företaget började i svartvitt, med kol och kalk. I dag är amerikanska Crayola kanske världens mest färgglada företag.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2021 nr 4.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

1885 var det dags för Joseph Binney att gå i pension. Han hade drivit sitt företag, Peekskill Chemical Works, i lite mer än 20 år. Företaget, som främst tillverkade svart färg till järnspisar och röd järnoxid­färg till lador, togs nu över av sonen Edwin Binney och bror­sonen Harold Smith.

Läs också: Emaljskyltarna lever vidare

De båda kusinerna hade redan jobbat några år i företaget. Edwin och Harold var två innovativa och nyfikna unga män och utvecklade både företaget och färgen. Edwin satte sig in i färg­tillverkningen, och lyckades uppfinna och patentera en ny maskin för mass­produktion av färg. Samtidigt reste Harold världen över i jakt på nya pigment, och fick bland annat med sig ett patent för ladugårds­rött från London till Amerika.

Den svarta färgen utvanns genom slagg­produkter från natur­gas­borrning. Företaget, som nu hade fått namnet Binney & Smith, blev bransch­ledande och det gav så små­ningom även Edwin Binney en plats i USA:s Hall of Fame för uppfinnare. En av hans bedrifter var en metod att svart­färga bildäck, som ökade däckens livs­längd med 3–4 gånger.

Binney & Smith flyttade så småningom från New York till Pennsylvania för att komma nära sina råvaror vid natur­gasanläggningen, och expanderade till att även tillverka tryck­färg och skokräm. Men det var i en helt annan bransch deras riktigt stora genom­brott skulle komma.

TIll skillnad från andra vaxkritor på marknaden var Crayolas giftfria och kunde användas av barn. Foto: Jim, the Photographer/Flickr.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

SUCCÉ MED SKOLKRITOR
En slaggprodukt från naturgasborrningen var skiffer. Av det började företaget göra skiffer­pennor som de sålde till skolor. Edwin var gift med den före detta lärarinnan Alice Binney, vilket öppnade dörren till skolans värld. När Edwin och Harold lyssnade till lärares önskningar återkom ständigt två saker: färg­kritor till barnen och skol­krita som inte färgade av sig och dammade ner så förfärligt.

Läs också: Barnängen började med bläck

Genom att experimentera med skiffer­rester, cement och talk lyckades de 1902 fram­ställa krita till griffel­tavlorna, som inte pudrade luften i hela omgivningen vit, något de fick medalj för vid världs­utställningen i St. Louis 1904. Vaxkritor fanns redan på marknaden, men de var som regel för giftiga för att barn skulle kunna rita med dem.

Edwin Binney satte sina forskare på att experimentera och 1903 kunde företaget lägga fram sin första ask med åtta gift­fria färgkritor: röd, orange, gul, grön, blå, lila, brun, och svart. Alice Binney designade förpackningen och
hittade på produkt­namnet Crayola – en blandning mellan det franska ordet craie (krita) och en kortform av det
engelska ordet oleaginous (oljig).

Tio år efter den första asken med barnkritor, 1913, lanserade företaget mer vuxna produkter i form av kritor för konst­studenter.

I början gick man från hus till hus i klassisk dörr­försäljning. Askarna såldes för en nickel (fem cent) styck. Förutom att vara presumtiva kunder användes också hemmen i produktions­kedjan. Under första världs­kriget erbjöds fattiga jord­brukare extra­jobb med att rulla in kritorna i papper.

Företaget var tidigt inriktade på att utbilda och serva viktiga kund­grupper. De ordnade vidare­utbildning för lärare genom workshops och de gick också lärare till mötes när de ville byta namn på färger. Under medborgar­rätts­rörelsens protester bytte de namn på den “hudfärgade” kritan till “persikofärgad”. “Indianrött” blev dock inte “kastanjerött” förrän 1999.

Läs också: Den vetenskapliga cementen

Tio år efter den första asken med barnkritor, 1913, lanserade företaget mer vuxna produkter i form av kritor för konst­studenter. 1936 var Binney & Smith en av grundarna bakom Crayon, Watercolor and Craft Institute, som numera är känt som the Art & Creative Materials Institute, vars syfte är att främja säkra produkter för konstnärer.

Men barnkritorna har alltid varit företagets hjärta och nya färger, nya kollektioner och lanseringen av nya förpackningar med kritor har varit stora till­dragelser som firats och setts som mil­stolpar i företagets historia. Under andra världs­kriget tvingades företaget dra ner på färgerna eftersom det blev svårt att få tag på pigment och material.

Men 1949 kom en ask med 48 olika färg­kritor, och 1958 släpptes 64-färgers­asken med inbyggd vässare. 1993 lanserades den så kallade stora asken, “Big Box”, med kritor i 96 nyanser. Då bjöd företaget in allmänheten för att få hjälp med att namnge färgerna. Enligt Crayolas egen uppgift deltog nästan två miljoner människor. Den äldsta vinnaren var en 89-årig dam som föreslog “purple mountains’ majesty” för en ny nyans. Den yngsta var en femåring som namngav den hallon­röda kritan “razzmatazz”.

Crayolas kritor. Foto: Pixabay.

BÖRSNOTERING OCH NÖJESPARKER
Bolaget börsnoterades 1963 men drygt 20 år senare, 1984, köptes det ut från New York-börsen och ägs nu helt och hållet av familje­företaget Hallmark Cards i Kansas, också det ett företag från förra sekel­skiftet som gjorde sin grundare Joyce C Hall stenrik.

Hallmark Cards är mest känt för gratulations­kort, men äger i dag även tv-kanaler och hotell. Med Hallmark som ägare har Crayolas innovativa och progressiva inriktning fortsatt. 1992 släppte bolaget en ask med hud­färgade kritor i många olika nyanser – enligt företaget för att öka barns själv­känsla när de lättare ska kunna göra själv­porträtt i sin egen hudfärg.

Läs också: Kartongen på frammarsch

Samma år kom kritor för utomhusbruk, som kan tvättas bort. Efter det har det lanserats många nya produkter som till
exempel kritor inuti en plast­penna där man skruvar fram färgen efter hand som kritan går åt, kritor med doft, en maskin för att smälta ner stumpar och stöpa nya kritor, kritor man kan rita med på fönster och speglar, med mera.

2010 började Crayola även göra bebiskritor, formade som en trekantig droppe som barn från ett års ålder har lätt att greppa, och två år senare kom företagets första digitala produkt – ett rit­program för Ipads. 1996 gjorde Crayola vad Disney gjorde redan 1955 och Lego 1968. De öppnade sin första nöjespark, Crayola Experience, i Easton, Pennsylvania.

Senare öppnade de även liknande anläggningar i Florida, Minnesota och Texas. Mottot för parkerna är att kreativitet
– och Crayola – är något som ska upplevas. Här kan man göra egna kritor i nya färger, smälta kritor och forma om dem till egna statyer att ta hem, fotografera sig själv och andra och göra målar­böcker där du och din familj är huvud­personer. Man kan så klart också se hur själva till­verkningen av kritorna går till och det finns även helt vanliga lek­attraktioner som vatten­land och klätter­ställningar.

Sedan starten har hållbarhet och miljöhänsyn löpt som en röd tråd i företagets historia, vid sidan av kunskap och säkerhet. Rester från den egna tillverkningen har återgått till fabriken och blivit energi för att ta fram nya produkter. 2010 startade de egna solkrafts­parker och sedan 2020 hävdar Crayola att hela produktionen drivs av förnybar energi. Företaget har i dag cirka 2 000 anställda och tillverkningen sker på tre platser: Easton och Bethlehem i Pennsylvania samt Mexiko City.

Crayola har flera upplevelsecenter i USA med aktiviteter och utställningar. Här exteriörbild från Crayola Experience i Easton, Pennsylvania. Foto: Jim, the Photographer/Flickr.